onsdag 15 maj 2019

Paradox kvartal 1 rapport 2019



Aktie: Paradox Interactive
Period: Kvartal 1 (2019)
Portfölj: Spekulativ portfölj
Lista: First North Stockholm


Resultat kvartal 1


Nettoomsättning: 238,3 mkr (267,0) -11%
Rörelseresultat: 62,7 mkr (140,5) -55%
Rörelsemarginal: 26% (53%)
Resultat: 62,7 mkr (140,5)
Resultat per aktie: 0,47 kr (1,03)



Kommentar

Spelbolaget Paradox släppte igår sin kvartal 1 rapport för i år. Omsättningen och rörelseresultatet sjönk jämfört med samma period föregående år. Spelbolag (gaming) har ojämna intäkter med tanke på att deras spel inte släpps med jämna perioder utan istället många på en gång eller väldigt få vissa perioder.

Om man tittar på Paradox spelsläpp så släpptes en expansion till ett befintligt spel för PC under kvartal 1 (Hearts of Iron 4: Man the guns) men samma period föregående år släpptes det ett nytt spel (Surviving Mars) plus 4 expansioner. Att man trots det "bara" tappar 11% i omsättning jämfört med föregående års kvartal tyder på en bra underliggande försäljningstillväxt av redan släppta spel.

Sist man "bara" släppte en expansion under kvartalet var kvartal 3 2018, då man hade en omsättning på 225 mkr. Det är mer realistiskt att jämföra med det kvartalet vilket isåfall betyder en 6%-ig tillväxt på 2 kvartal, eller 12% i tillväxt i årstakt.

Rörelsemarginalen var relativt låg under kvartalet och det säger man beror på ökad marknadsföring och då speciellt för ett spel, Vampire the masquerade : Bloodlines 2, som kommer ut mars nästa år.

Intressant är också att försäljning av spel som ännu inte släppts, t.ex. Bloodlines 2 inte räknas med i resultatet förrän spelet är släppt. Så all försäljning av Bloodlines 2 innan det släpps för exempel kommer att räknas in i kvartal 1, 2020, och jag misstänker att det spelet redan har sålt väldigt bra.

Eftersom intäkterna är så slagiga mellan kvartalen så är det bättre att titta på en 12 månaders rullande intäktsgraf. Då ser man tydligt den växande trenden men också att rörelseresultatet är rätt så platt. Antalet anställda har på ett år ökat 47%, 287 till 423 st. Expansionen kostar på och förhoppningsvis får vi också se att expansionen slår igenom som ökat rörelseresultatet snart.


www.paradoxinteractive.com

Förutsättningarna för kvartal 2

Den 25 april i år släpptes spelet Imperator: Rome och man har bekräftat ytterligare 3 expansioner till redan existerande spel för PC. Frågan är då hur bra Imperator Rome sålde. Medan Paradox inte gått ut med några officiella siffror så har de sagt att det sålde "mer än förväntat". Imperator: Rome hade som mest 29 000 spelare på spelplattformen "Steam" precis efter spelet släpptes. Jag skulle gissa på c:a 200 000 sålda exemplar. Det skulle isåfall innebära c:a 60 mkr i intäkter. Sist man släppte ett nytt spel var kvartal 2, 2018 då man släppte "Battletech" vilket nådde 35 000 spelare som mest på Steam och det kvartalet släppte man dessutom två expansioner. Så skillnaden för kvartal 2 detta året blir en extra expansion medan det nya spelet antagligen sålde något sämre än Battletech. Kvartal 2, 2018 gav en omsättning på 299 mkr så jag gissar då på en omsättning för kvartal 2 i år på c:a 330 mkr, vilket skulle innebära en tillväxt på 10% jämfört med samma period föregående år.

Under kvartal 3 släpps ytterligare ett nytt spel, Age of Wonders: Planetfall, vilket jag förväntar mig säljer ungefär som Imperator: Rome.

2019 och aktiens värdering

Under 2018 släpptes två nya spel och 13 expansioner. Då har jag bara räknat med PC spel eftersom spel till konsol än så länge iallafall står för en mindre del av omsättningen (17%). I år har det släppts ett nytt spel och en expansion. Bekräftat är ytterligare ett spel plus tre expansioner, totalt alltså två spel och fyra expansioner. Så än så länge ligger man 9 expansioner back jämfört med föregående år.

Tittar man på aktiekursen så är den just nu 146 kr per aktie. Det ger ett 12 månaders rullande P/E tal på 52. P/E talet är hur många gånger vinsten bolaget värderas till. Det är högt och just nu med platt rörelseresultat så ligger marknadens förväntningar på kraftig tillväxt i framtiden. Det ser inte ut som om 2019 kommer att uppvisa någon kraftig tillväxt baserat på de spel man släppt och planerar att släppa under året, så det det finns risk för korrigering neråt.

Det som dock talar för en hög värdering är att de växt med 47% anställda på ett år. Det borde generera en bra tillväxt i framtiden, och eftersom spel tar år att utveckla så slår inte tillväxt i anställda igenom förrän långt senare. Dessutom köper man spelstudios (t.ex. Triumph Studios och Harebrained Schemes) och öppnar nya (t.ex. Paradox Tectonic). Jag själv är lång i Paradox och tänker äga aktien en lång tid framöver, så skulle aktiekursen falla kan det ju uppstå trevliga köplägen istället.

Sammanfattning:
Rapporten: 😐
Aktiekurs: 146 kr
Aktiekurs 1 år: +11,3 %
Handel på rapport? Nej

2 kommentarer:

  1. Många har varit missnöjda med Imperator Rome och tyckt det varit halvfärdigt och brist på nyheter. På lång sikt känns det inte bra om kvaliteten på de egna spelen sjunker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Markus
      Jag har spelat det en del och håller med att det har brist på nyheter, jag tror Paradox måste våga vara mer innovativa med nya releaser som till exempel jag tyckte de lyckades med i Stellaris. Dock tycker jag Imperator har alla ingredienser för att bli ett bra spel i framtiden. Många av deras tidigare "Grand Strategy" titlar har inte blivit bra förrän ett par expansioner. Som investerare är jag glad att spelet ändå sålde väl, men hoppas förstås på att de kan förbättra spelet så att det blir minst lika bra som deras andra titlar, annars är det risk att spelare inte köper kommande expansioner till spelet.
      Mvh
      Fyra Riksdaler

      Radera