söndag 23 september 2018

Så blev mitt val - ITPK 2018


2,3 miljoner svenskar har idag tjänstepensionen ITP. ITP är en tjänstepensionsavtal för privatanställda tjänstemän. Alla som jobbar eller har jobbat som privatanställd tjänsteman har antagligen ITP. Innan den 1 oktober i år ska vi välja vilket bolag som ska få förvalta våra tjänstepensionspengar fem år framåt till 2023. Ni som är födda efter 1978 har ITP 1 och då placeras 4,5% av månadslönen i det valet du gör. Vi som är födda 1978 och innan får välja var 2% av månadslönen ska placeras och den delen kallas ITPK.

Första valet vi behöver göra är att välja mellan Traditionell försäkring eller Fondförsäkring. Traditionell försäkring är lite mer av det försiktigare alternativet och fondförsäkring är det mer offensiva alternativet. Efter det valet så ska vi välja mellan 5 olika bolag. Jag skriver mer i detalj om de olika alternativen här, men fondförsäkringsalternativet ser ut så här:

Klicka för större bild

Eftersom Handelsbanken, Swedbank och SPP har extremt fula flyttavgifter så försvinner dem direkt från mitt urval. Kvar är två bra alternativ Danica och Movestic. Danica är ett väldigt billigt alternativ med endast 0,06% i avgift. För det får man en global indexfond "Danske Invest SICAV - Global Index SI". Global låter ju som ett bra riskspridande, men globala indexfonder består till stor del av nordamerikanska aktier (64% i Danske Invest fall) eftersom USA står för stor del av det globala börsvärdet. Vill man placera pengarna själva så har Danica en hel del intressanta alternativ såsom den populära fonden Didner & Gerge Aktiefond till en avgift på endast 0,59% mot normala 1,22%. Se här för Danicas olika fondval.

Men mitt val har fallit på Movestic som har en lockande entrelösning med de två bra fonderna Didner & Gerge Aktiefond (20% andel) och Öhman Global Hållbar A (80% andel), som båda har morningstarbetyget 5 av 5. Men mest intressant för mig är att dem även har min favoritfond Öhman Sweden Micro Cap som investerar i små svenska bolag som en valbar fond. Små bolag innebär högre risk, men också potential till högre avkastning på längre sikt, och det är just vad jag är ute efter till pensionssparande. Movestic erbjuder Öhman Sweden Micro Cap fonden till 50% rabatt, 0,75% i förvaltningsavgift mot normala 1,5%. Men dem har även Didner & Gerge Aktiefond som valbar fond till avgiften 0,48% mot normala 1,22%. I oktober bestämmer jag mig för exakt vilken fördelning jag ska ha på de olika fonderna.

Dessutom, det kanske allra viktigaste. Efter 1 oktober blir det möjligt att flytta de gamla tjänstepensionerna man har hos andra bolag till någon av de 5 bolagen ovan. De gamla förhandlade avtalen mellan Collectum och de valbara bolagen då är betydligt dyrare. Som jämförelse kan man jämföra SEB's entrelösning 2007 som har 1,28% i avgift, att jämföra med Movestic's entrelösning på 0,20%. Den skillnaden i avgift gör en oerhörd skillnad på lång tid. Så jag rekommenderar verkligen att du kontrollerar var dina gamla tjänstepensionen ligger och vilken avgift dem har. Tyvärr kommer det antagligen vara svårt att få fram vilka avgifter du betalar på dina existerande ITP konton eftersom bankerna tjänar stora pengar på gamla ITP konton med höga avgifter.

Men ett sätt att lösa det är att efter den 1 oktober flytta alla ITP konton man har till det valet man nu gör, så vet man att har en av de billigaste ITP avtalen just nu iallafall. På www.minpension.se kan du se var dina olika ITP konton finns. Jag kommer att flytta mina ITP konton jag har på SEB till Movestic i oktober. Om du vill flytta kontona gör du det via Collectum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar