onsdag 11 juli 2018

Tjänstepensionsvalet ITPK 2018

Det är dags igen för pensionskarusellen ITPK-valet, den mest förvirrande men ack så viktiga delen av pensionen.

Fick hem ett brev från Collectum, angående val av försäkringsbolag för att förvalta min tjänstepension. Collectum som ägs av Svenskt Näringsliv förhandlar fram avtalet om ITP.

Collectum har gjort upphandlingar 2007, 2010 och 2013. Den här omgångens upphandling handlar om perioden mellan 1 oktober 2018 till 30 september 2023.

Jag har full förståelse för de som inte orkar sätta sig in i detta. Uppsättningen av tjänstepensionen ITP är krånglig och informationen är sparsam. Frågar man banken så säger dem givetvis att dem tycker deras egna lösning är bäst, och att dem är bäst på att förvalta tjänstepensionen. Men gör man inte valet så kommer tjänstepensionen bli betydligt lägre än vad den kunde varit tack vare de lägre avgifter som valet innebär.

Varje person som har jobbat som privat tjänsteman hos ett företag som varit kollektivansluten har fått inbetalningar till sin ITP. De som är födda 1979 eller tidigare har IPT 2, medan resten har ITP 1. Skillnaden mellan ITP 1 och ITP 2 är snårigt isig. ITP 1 är dock generellt bättre eftersom man själv får välja förvaltare och sparform för hela beloppet medan i IPT 2 får du bara placera en del av pengarna själv, men "valet" är begränsat till de förvaltare Collectum väljer. Om du inte varit privatanställd tjänsteman så har du säkert några av dem andra tjänstepensionerna  SAF-LO, KAP-KL eller PA03Jag rekommenderar att logga in på www.minpension.se för att få en överblick på dina tjänstepensionskonton som då kan finnas lite överallt beroende på var du varit anställd och vilken typ av anställning du haft.

Om man som jag, är född innan 1979, så utgör största delen av ITP, av en så kallad förmånsbestämd pension (pensionen bestämd på förhand) som kallas ITP 2 som förvaltas hos Alecta, och den premiebestämda delen (premien är bestämd på förhand) som kallas ITPK placerar man själv inom de valbara bolagen som finns. Känns redan komplicerat? Det blir värre..

Det första valet man behöver göra är att välja mellan traditionell försäkring eller fondförsäkring. I traditionell försäkring väljer försäkringsbolaget var pengarna ska placeras. Traditionell försäkring är oftast det mer defensiva valet där risken är lägre men oftast då lägre avkastning över tid. Sen finns där fondförsäkringsalternativet vilket oftast innebär en placering med högre andel aktier. Väljer man fondförsäkring så får man en s.k. "entrelösning" där ett antal förutbestämda fonder köps åt dig (beroende på din ålder). Är man inte nöjd med dem fonderna så kan man välja fonder själv, MEN oftast bland en väldigt begränsat antal. Så för att sammanfatta. Är det valfritt hos vilket försäkringsbolag din tjänstepension förvaltas? Nope, måste välja bland dem fem bolagen Collectum valt.. Vill du välja fonder helt själv till din ITPK? Nope, måste välja bland de fonder försäkringsbolaget väljer.. Otroligt stelbent system. Känns som ett kommunistregim. Välja bil själv? Nope, får du inte. Men du har ju valfriheten att välja mellan Fiat och Skoda..

Där är hur som helst en del val man behöver göra. Gör man inget, så är det ett val i sig, och då hamnar ITPK-andelen i Alectas traditionella försäkring. Är det dåligt? Nej, inte nödvändigtvis. Men Alectas försäkring har max 60% placerat i aktier, så det är en försiktigare placering. Avkastningen under lång tid brukar då också bli lägre. Snittavkastningen för Alectas traditionella försäkring per år under dem senaste fem åren har varit 11,5% och det är okej. Men en vanlig global index fond har samtidigt gett 16% avkastning per år. För den som närmar sig pensionen och inte litar på att börsen ska gå så bra kan med fördel välja Alectas traditionella försäkring eftersom den då är mer skyddad mot börsnedgångar.


Varje gång man gör val av försäkringsbolag så skapas också ett nytt konto hos bolaget även om man hade samma bolag sen innan, så mängden konton hos olika försäkringsbolag blir löjligt många till slut. Givetvis borde det finnas en möjlighet att slå ihop dem här kontona, men bankerna tjänar förstås på att ha kvar de gamla kontona med högre avgifter så vi lär inte se några initiativ från deras sida.

Fondförsäkringsvalet

Om vi håller oss till ITPK-delen och fondförsäkringsvalet så är där fem valbara försäkringsbolag för perioden efter 1 oktober 2018.

I snitt har avgiften för entrelösningen sjunkit från 0,23% till 0,14% alltså en sänkning med 39%. En 39%-ig sänkning gör mycket skillnad när det handlar om många år sparande, som det ofta handlar om när det gäller sparande till pensionen. Enligt mina beräkningar kan man tappa uppemot 25 000 SEK per miljon man tjänat ihop på 40 år om man inte flyttar över sitt kapital till den nya upphandlingen. Och det är bara skillnaden från förra upphandlingen. Har man inte bytt sen starten 2007 så kan man tappa upp mot 40%(!) av kapitalet på 40 år om man inte flyttar kapitalet från dem gamla avtalen. Trodde du att du skulle få 1 miljon i tjänstepension från ITPK? Nope, du får bara 600 000 för att du inte satte in dig i ett otroligt krångligt system och för att du inte hela tiden flyttat kapital till de nyare upphandlingarna.. De 400 000 gick till bankerna i avgifter. Var de 400 000 används till det vet vi ju sen tidigare.. och inte är det att öppna nya bankkontor iallafall.

Men nu fortsätter vi med dem valbara bolagen som ska förvalta allas fortsatta ITP besparingar. De fem valbara bolagen är Danica, Movestics, Handelsbanken, Swedbank och SPP.

Så t.ex. jag som valt SEB's fondförsäkring innan kan inte fortsätta med SEB eftersom den inte är valbar. Jag måste välja ett annat bolag, annars sätts framtida pengar in på Alectas traditionella försäkring. Jag får behålla dem existerande ITPK kontona hos SEB om jag vill, men det är ju ett dåligt val efter 1 okt då jag vill ha så lite avgift som möjligt.

Bolagen använder sig av aktiefonder när man har långt kvar till pensionen men fasar in räntefonder ju närmare man kommer pensionen.

Vad jag kan se har inte Collectum gjort någon sammanställning på de olika valen i en enda tabell men valen ser ut så här:

* = fondbetyg från morningstar. Klicka för större bild

Min nuvarande entrelösning hos SEB kostar 0,22% i avgift och placeras till 60% i SEB's svenska indexfond och 40% i deras globalfond "SEB Globalfond - Lux" som gått sämre än jämförelseindex de senaste åren ser jag nu. Bra jobbat SEB..

Danicas entrelösning ser bra ut med låg avgift, endast 0,06%. För det får man en global indexfond. Den billigaste globala indexfonden jag hittar på avanza har 0,20% i avgift.

Movestic har högre avgift men dem har två riktigt bra aktivt förvaltade aktiefonder som bägge har max betyg, fem stjärnor från morningstar. Didner & Gerge's fond brukar slå index med råge, men man ska komma ihåg att det är inte längre Didner och Gerge själva som förvaltar fonden utan det är andra anställda fondförvaltare i deras fondbolag. Dessutom utgör bara 20% av entrelösningen Didner & Gerges fond.

Handelsbanken är det enda alternativet om man vill ha tillväxtmarknader i sin entrelösning, så tror man på den marknaden så är inte 0,13% i avgift förskräckande.

Swedbank har för mig, okända fonder i sin entrelösning, men där är aktieplaceringar globalt och i Sverige. Fördelningen mellan dem är dock oklart i deras beskrivning.

Hos SPP får man till 60% en globalfond och 40% en en svensk aktiefond. Båda med bra betyg (4).

När det kommer till valbara fonder så saknar jag en del bra aktiefonder som jag själv valt till mitt privata pensionssparande, såsom Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Didner & Gerge Small & Microcap. Dessutom saknas Didner & Gerge Småbolagsfond vilket är en av dem mest populära fondera hos Avanza. Alla bolagen har c:a 10-20 olika fonder att välja mellan. Ofta med bra rabatter på förvaltningsavgiften. Är man intresserad av just Didner & Gerge Aktiefond som är en populär fond bland sparare, så är den faktiskt valbar i två av försäkringsbolagen. Danica har den valbar för 0,59% i avgift medan Movestic har den för 0,48% i avgift. Normal avgift för fonden är 1,24%. Dessutom har Movestic en av mina favoriter för aktiefonder, Öhman Sweden Micro Cap valbar för avgiften 0,75% per år medan den normala förvaltningsavgiften är den dubbla 1,5%.

En del av dessa bolagen har en flyttavgift för att flytta pengarna till ett annat bolag. Vilket isig är nästan kriminellt.. Värst är Handelsbanken med 250 kr, SPP 200 kr och Swedbank med 150 kr. Medan det inte kostar något att flytta kapitalet från Danica eller Movestic. De tre bolagen som har flyttavgift faller direkt bort för min del. Riktigt fula avgifter.

Så mitt val blir Fiat. Förlåt.. Movestic menar jag, som enligt mitt tycke har den bästa fondförsäkringsalternativet. Jag sänker min avgift från nuvarande 0,22% till 0,19% och får bättre fonder i entrelösningen. Vill jag placera själv så finns där fonder jag skulle kunna tänka mig att spara i, dessutom med rabatt på förvaltningsavgiften. Jag bestämmer mig dock inte till 100% förrän i september. Sista dag att välja är 30 september. Valet går inte att göra digitalt.. Svaret måste skickas in via brev. Jag kunde svära på att nuvarande år var 2018 sist jag kollade, men det måste vara 1990..
Just Movestic är inte ett försäkringsbolag jag stött på tidigare men dem ägs av Chesnara Plc som är ett brittiskt publikt bolag, så deras årsredovisning går att läsa på deras hemsida. En snabb koll på deras årsredovisning för 2017 visar att dem är verksamma i Storbritannien, Holland och Sverige. Som en sidnot ser jag att dem har höjt sin utdelning 13 år i rad. Tecken på stabil verksamhet iallafall. Deras årsredovisning är på 192 sidor..jag vet inte om det är bra eller dåligt tecken, men det är svårt att hitta i den. De omsatte 840 miljoner pund 2017 och gjorde en vinst på 78 miljoner pund.

Även om du väljer ett bolag som du redan har din tjänstepension i så kolla med försäkringsbolaget om den gamla entrelösningarna flyttas över till den nya billigare lösningen. Jag är inte 100% säker på hur entrelösningar fungerar i alla bolag, men iallafall i SEB så flyttas inte föregående (dyrare) entrelösningar automatiskt till nyare billigare entrelösningar. Det måste man själv hålla reda på och flytta mellan olika entrelösningar inom samma bank.. sjukt osmidigt, men lönsamt för SEB. Där kan dock finnas fall där man vill ha kvar den gamla lösningen eftersom där kanske finns specifika fonder som är valbara just för den entrelösningen. Men i SEB's fall kostade entrelösningen för 2007 1,28% i avgift medan entrelösningen för 2013 kostade 0,22%. Den skillnaden i avgift gör en oerhörd skillnad över tid på hela tjänstepensionskapitalet. Kan till och med vara 40% i skillnad beroende på hur börsen går.

Jag kommer antagligen att flytta hela min tjänstepension till Movestic. Eftersom dem inte heller tar någon flyttavgift så kan jag flytta ITPK gratis till ett annat bolag 2023 om jag vill. Om man ska berömma SEB lite grand så skulle det vara för att dem inte har någon flyttavgift för att flytta föregående entrelösning till ett annat bolag. Flytta ITPK gör du via Collectums hemsida. Där kan du också se om du har några ITP pengar placerade hos dem.

190320 - Läs mer om mitt ITPK val här:
Så blev mitt val - ITPK 2018
Min ITPK placering hos Movestic

7 kommentarer:

  1. Tack för en bra summering av en total soppa. Undrar hur många som kommer att ens öppna brevet de får, än mindre göra ett aktivt val igen. Känns som lurendrejeri! Tycker mig vara någorlunda väl insatt i sparande men detta är ju så komplicerat så man misstänker att det är gjort så med mening.

    SvaraRadera
  2. I SEB 2010-13 så kostade etisk global index 0.15%

    2013-18 så hade global index valet 0.3% avgift hos seb

    2018-23 hittar jag billigast global index hos Danica för 0.25% både förvaltning och årlig avgift.

    För mina äldre i SEB hittar jag inte om dom uppgivna avgifterna är inkl allt eller om dom gömt något... Vet du var man hittar om dom hade årlig avgift då med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror tyvärr den riktiga årliga avgiften är gömd i dem gamla ITP paketen. I SEB's produktblad för Etisk Global Index (http://web.msse.se/SEB/SGF/quicktake.aspx?six=SEB-ETISGLIULU) är förvaltningsavgiften just nu 0,40% medan den årliga avgiften är 0,45%. Alltså 0,05% enheter högre. Så t.ex. i SEB's ITP paket 2010-13 där avgiften är 0,15% så är antagligen den årliga avgiften kring 0,20%.

      Radera
  3. Först och främst STORT TACK för detta inlägg!! Jag hade helt missat detta och upptäckte nyss att det såg lite märkligt ut på AMF och försökte ta reda på mer.. såg då att jag nu bara hade trad försäkringar på collectum. Gick ju heller inte hitta bra info såhär i efterhand. Är aktiv med mitt sparande och ändå missade jag detta..! Jag blir så brydd att det kan gå till på detta sätt. Tack vare dig så kan jag nu göra ett bra val utifrån rätt information :) God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria
      Glad att jag kunde vara till hjälp! Lycka till med ditt pensionssparande.
      Mvh
      Fyra Riksdaler

      Radera
  4. Hej,

    Jag och min kompis som har ITP-1 resp. FTP (för anställda inom försäkringsbranschen) funderar på att flytta 50% från traditionell försäkring till fondförsäkring.

    Min fråga gäller priser/avgifter:

    Det star typ att när man väljer ett bolag för fondförsäkring (tex SPP, LF Fondliv, AMF osv) via valcentral så placeras dina pengar automatiskt i deras entrélösning (nån sorts av standardportfölj som innehåller en eller flera fonder, nästan som AP7). Jag kan se resp bolagets rabatterade årsavgifter (max 0,4%i avgift) och övriga priser för resp. fondförsäkringen.

    Sen står det också att man kan välja andra fonder med, istället för entrelösning, via fondförsäkringsbolangen (tex SPP, LF Fondliv, AMF osv)… så nu undrar jag om jag fortfarande kan få samma rabatterade priser som jag såg via valcentralen eller gäller det vanliga fondavgifter för respective fond, som gäller en vanlig privat fondsparare?

    Jättetacksam för svar,

    Mvh,

    Kudrat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kudrat!
      Om du flyttar till en fondförsäkring hos en av de fem bolagen så placeras pengarna först i deras entrélösning som du skriver och då har du en viss avgift på entrélösningen beroende på bolag. Sen om du vill, kan du välja egna fonder men då tas en årsavgift för varje fond du väljer. Men avgiften är kraftigt rabatterad i jämförelse med vad vanliga sparare får utanför ITP. Antalet valbara är fonder dock väldigt begränsat. Se alla avgifter per fond och bolag på collectums hemsida när det gäller ITP.
      Mvh
      Fyra Riksdaler

      Radera