tisdag 31 juli 2018

Månadsrapport Juli



Sommaren i juli var inte bara het väderleksmässigt, utan även börsen som steg med 4,1% (OMXSPI). Därmed är året hitintills upp 4,5%, och räknar vi med utdelningar så är börsen upp 7,8% i år.


Spekulativa portföljen (Juli +3,6%)

Min spekulativa portfölj följde nästan index för en gångs skull och steg 3,6% under juli.  Mest steg MIPS som bars av en köprekommendation från den norska investerarbanken ABG som satte en riktkurs på aktien till 125 kr (kurs nu 89 kr). Slipper MIPS att stämma fler för patentintrång så kan nog rapporterna också bli riktigt bra framöver tror jag.

Storytel fortsätter att stiga och har nu stigit 104% sen 1 mars i år. Jag har länge sagt att rekylen neråt kommer men den har hitintills uteblivit.

Värst gick det för AQ Group som kom med en riktigt surdeg till rapport för andra kvartalet. Jag tyckte det var så pass illa att jag faktiskt sålde hela innehavet.




För året 2018 har portföljen nu stigit 34%. Sett på ett helt år har portföljen stigit 32%.




Utdelningsportföljen


En stackars utdelning trillade in under juli och det kom från Hemfosa som delar ut 4 gånger om året.




Jag förväntar mig c:a 1000 kr till i utdelningar i år. Nästa år är målet att komma över 20000 kr i utdelningar.


Utdelningsportföljen ska bestå av 70-75% av den totala aktiekapitalet. Tanken är att basen ska vara utdelningsaktier som ger passivt inkomstflöde medan den spekulativa portföljen finns där mest för att det är roligt att satsa i mer riskfyllda placeringar.


Handel i Juli

Jag hade väntat mig att börsen skulle sjunka under juli men istället steg den kraftigt så det blev inte så mycket köp under månaden. Jag sålde allt i AQ Group och köpte istället mer i Bufab. Jag gick även igenom alla aktier i den spkeulativa portföljen för att undersöka vilka aktier som halkar efter utvecklingsmässigt, och då såg jag att Probi sjunkit med ett antal procent under ett år och började läsa deras rapporter och efter det kändes det som potentialen i Probis aktie framöver är begränsad. Jag kan ha helt fel, men jag sålde halva mitt innehav i Probi.



Under Augusti kommer en hel del intressanta kvartal 2 rapporter såsom rapporter från Probi (13 aug), Paradox (14 aug), IAR (15 aug), Storytel (15 aug) och MIPS (16 aug). Härliga tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar