torsdag 1 juni 2017

Månadsrapport Maj 2017


Dags att sammanfatta maj, där OMXSGI (Stockholmsbörsen inkl.utdelningar) steg 1,9% för månaden. Börsen skakade till lite i mitten av månaden men hämtade sig snabbt. Det har annars varit en månad full med utdelningar vilket är trevligt. Dem utdelningarna har återinvesterats allt eftersom dem trillat in.


Utdelningar



Spekulativa aktieportföljen (+7,8%)



Den spekulativa aktieportföljen växte 7,8% under maj och det är tack vare aktien Probi, som stigit hela 32% under maj. Som jag skrivit tidigare om Probi så är det aktier som jag vill ha kvar en lång tid. Lyxproblemet man får när en aktie rusar är att den aktien börjar ta för stor del av portföljen, vilket betyder att risken för portföljen ökar (alla ägg i samma korg). Än så länge dock tar inte Probi för stor plats. Men det är som sagt ett problem jag gärna tar. 

Det är risk för rekyl neråt i juni för Probi, men det är antagligen bara hälsosamt för aktien. Jag ser annars 570 kr nivån för Probi som ett psykologiskt motstånd för aktien. Kan den bryta upp från den nivån (som den gjorde igår) och sen hålla sig över där några dagar så kan kursen dock också fortsätta uppåt. Men det är min amatörmässiga tekniska analys av aktien.

När det gäller transaktioner under maj så har jag sålt en del av IAR Systems. Jag tror fortfarande långsiktigt på dem men i det kortare perspektivet så ser jag högre risk för att den aktien kan sjunka eftersom tillväxten har avtagit. Istället har jag tagit in en ny aktie, Storytel som erbjuder en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker. Storytel är en sådan aktie som jag har haft ögonen på länge men trott att det varit för sent att köpa. Men efter att tidningen börsveckan rekommenderat aktien så tyckte jag det var ett bra tillfälle att köpa en post.


Utdelningsportföljen (+5,3%)



Den totala utvecklingen på utdelningsportföljen (inklusive utdelningar) i maj blev +5,3%. Det kan man inte annat än vara nöjd med. Den starka utvecklingen för portföljen är tack vare Volati Pref och SJR som inte bara haft utdelning, utan också växt aktiekursmässigt.  SJR har börjat året starkt som deras kvartal 1 rapport visade.

Utdelningarna i maj har återinvesterats i fastighetsbolaget NP3 som i nuläget har en direktavkastning (utdelning i förhållande till aktiepris) på 5%. Dem har haft sin utdelning nu i maj så nästa utdelningstillfälle för dem kommer inte förrän nästa år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar