torsdag 15 juni 2017

En närmare titt på Storytel

Det senaste tillskottet i min spekulativa aktieportfölj är Storytel som jag köpte aktier i under maj. Jag visste ungefär vad deras verksamhet var och har alltid velat köpa aktier i bolaget men tyckt att jag varit försent ute i och med aktien redan hade stigit kraftigt. Men sen tidningen börsveckan rekommenderade aktien så köpte jag på mig en post (106 aktier).

Så det är hög tid att lära känna bolaget lite bättre. Jag rekommenderar att man egentligen gör detta omvänt. Lär känna bolaget först och sen köper aktier ;o). Egentligen är det aldrig "bråttom" att köpa aktier har jag lärt mig. Det bästa är att köpa i dippar som brukar komma.

Så vad är Storytel för ett bolag? Det jag visste var att man kunde köpa ljudboksabonnemang ("streaming") hos dem. Jag tror att det konceptet ligger i tiden, och jag hoppas andra länder jämte Sverige tycker likadant när Storytel expanderar i utlandet. Det jag inte visste är att dem även är publicist genom köp av Norstedts koncernen (t.ex. Rabén & Sjögren), och Massolit förlagsgrupp (t.ex. B.Wahlströms). Det är kanske logiskt att Storytel köper publicist företag, så att dem kan lägga ut ljudböckerna i sin abonnemangstjänst utan att behöva blanda in andra mellanhänder som då också ska ha en bit av kakan förstås. Den här publicistdelen utgör 39% av omsättningen.

I vilka länder finns då Storytels streaming del, som utgör resten av omsättningen? Sverige står för 62% av streaming omsättningen (241 000 kunder) medan Danmark, Norge, Finland, Polen och Holland har resten (140 000 kunder). För ett år sedan stod Sverige för 70% av streaming omsättningen, så tillväxten börjar nu ske i utlandet istället för Sverige, som börjar bli en mogen marknad. Dem har nu offentliggjort att dem även installerar sig i Ryssland, Indien, Spanien och förenade Arabemiraten. Så dem är i en expansiv fas onekligen.


Hur är det då med lönsamheten?
Omsättningen visar på minst en dubblering av omsättningen per år, medan rörelsemarginalen är låg och till och med minus nu i kvartal 1, 2017. Expansionen kostar på. Kassan uppgick till drygt 130 Mkr vid 31/12-2016 och 31 mars i år stod den på 125 Mkr. Så kassan är fortfarande stabil, men det gäller att få fart på de marknader där man expanderar och få lönsamhet.

Omsättning och marginal specificeras inte utanför Sverige i rapporterna. Men de anger om länderna går med vinst. Holland väntas gå med vinst 2018. I början av en satsning i ett nytt land krävs investeringar och marknadsföring och går då med förlust, men när abonnemangsbasen väl växt så finns också en märkeskännedom och investeringarna i landet kan minska och börja generera vinst. 

Resultatet av expansionerna i de nya länderna kommer att avgöra tillväxttakten. Med Sverige, Norge och Danmark som bas för att generera vinst kan de expandera så det ska bli spännande att följa deras resa. Om aktiekursen är köpvärd nu eller inte är svårt att spekulera i med ett sådant bolag. Jag tror att man istället bör tänka på om man tror på att streaming av ljudböcker också kan slå i andra länder förutom Sverige och om Storytel har förmågan att isåfall generera en vinst av det intresset. Just nu tror jag det, men som alltid måste man hålla sig ajour med hur det går för företaget man är ägare i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar