onsdag 22 maj 2019

Sålt MIPS

Idag sålde jag alla mina MIPS aktier för 180 kr /st. Jag köpte de första aktierna i MIPS i augusti 2017 så i nästan två år har jag ägt MIPS.

Jag gillar verkligen företaget, men tycker att aktien nu är så pass högt värderad att jag väljer för tillfället iallafall att stå vid sidlinjen. Jag brukar dock vara dålig på att tajma mina säljbeslut. Den här gången gick jag genom riskerna mot möjligheterna och vägde det mot värderingen av aktien.

Risker

En av riskerna för MIPS som jag ser det är att de har kunder som står för stora delar av omsättningen. Under 2018 stod en kund för 55 Mkr av omsättningen där den totala omsättningen var 192 Mkr. Den näst största stod för 24 Mkr. Risken blir då förstås om en av de här stora kunderna inte väljer MIPS. Då skulle omsättningen kunna backa väsentligt.

En annan risk är att konkurrerande märken tar fram lika bra eller bättre lösningar än MIPS. Bättre säkerhet i hjälmar är förstås bra för alla oss som använder hjälm, men MIPS försäljning och marginaler kan ju förstås ta stryk.

Både styrelseordföranden Bengt Baron och VD'n Johan Thiel har nyligen lämnat bolaget. Det i sig behöver inte vara något negativt men jag hade förtroende för dem och att byta ut dem ser jag som ytterligare en risk.

Värdering

Vid värdering av en aktie så kommer man in på olika nyckeltal, och ett vanligt nyckeltal är P/E vilket ställer priset på aktien mot vinsten bolaget gör. Alltså priset delat med vinsten. Ju lägre resultat desto lägre värdering. För att få en uppfattning på vad som är högt och vad som är lågt så värderas hela börsen idag på c:a P/E 15. Nu har MIPS betydligt högre tillväxt än börsen i övrigt så MIPS är värd högre P/E tal. Ett mer rättvist nyckeltal enligt mig är EV/EBIT, vilket liknar P/E men där man också tar hänsyn till hur stor kassa bolaget har och räknar inte med skatt och ränteutgifter.
EV/EBIT för MIPS 2018 är just nu 63. Om MIPS når sitt mål 2020 med 400 Mkr i omsättning och 40% i rörelsemarginal så värderas MIPS då 2020 till EV/EBIT på 29. Så för att försvara den värderingen krävs att MIPS fortfarande har en hög tillväxt åren efter 2020.

Om vi leker med tanken att MIPS kan ta halva sin fokusmarknad dvs. 35 miljoner hjälmar och man då kanske ska värderas enligt ett mer moget bolag kring EV/EBIT på 9, så skulle priset på aktien då hamna på 239 kr. Och detta är då om MIPS kan dominera marknaden och det är då förstås en scenario många år in i framtiden. Skulle MIPS nå den punkten så skulle dagens aktiepris ge 5,8% direktavkastning enligt nuvarande utdelningspolicy i det framtida scenariot. Det är inte mycket med tanke på hur mycket som måste gå rätt för MIPS och, att man antagligen också måste vänta ett antal år.

Mycket av detta är förstås spekulation från min sida och både bolaget MIPS och aktien kan mycket väl överraska. Men för mig personligen så övervägde nu riskerna möjligheterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar