torsdag 8 juni 2017

Nobinautdelning och Magnolia Bostad köprekommendation


Utdelningen från Nobina kom idag, och den återinvesterades i några H&M aktier.

H&M nådde idag ett nytt årslägsta på 207 kr och man får backa till november 2011 för att hitta en lika låg kurs. Direktavkastningen (utdelningen i förhållande till priset) är nu 4,7% så jag tycker det var ett bra läge ta in några fler aktier.

Jag noterar också idag att bostadsutvecklaren Magnolia Bostad stiger c:a 10% idag efter det att SEB inleder sin bevakning av bolaget med köprekommendation med riktkursen 125 kr. Ett klockrent exempel på att det är skillnad på ett bolag och dess aktier. Inget i bolaget har förändrats från igår till idag men aktiekursen skiljer ändå 10%. Det är sådana exempel som gör det så svårt att sätta en "stop loss" nivå för en aktie. "Stop loss" kan användas för att t.ex. säga att om min aktie sjunker 10% så säljer jag av aktien för att stoppa mer förluster. Men om aktien sjunker 10% utan några nyheter om bolagets verksamhet så tycker jag det är svårt att motivera en försäljning av aktien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar