tisdag 20 juni 2017

Trubbel i Paradox Interactive



Spelutvecklaren Paradox Interactive som jag har i min spekulativa portfölj har hamnat i en kontrovers angående sin prissättning och DLC (Downloadable Content/Nedladdningsbart innehåll) strategi.

Det handlar om prishöjningar på deras spel i ett antal länder som t.ex. Ryssland och Turkiet med prishöjningar på 15-50%. Mer detaljer kan läsas in deras forum. Det som retar många (förutom prishöjning isig) är att dessa prishöjningar inte var kommunicerad innan. Paradox i sin tur försvarar sig med att prisjusteringarna är nödvändiga med jämna mellanrum för att valutor rör sig hela tiden upp och ner i förhållande till varandra och att de försöker få en prisbild som är samma globalt. Under tiden har betygen för deras spel på portalen Steam dalat till negativ för dem senaste betygen.
Europa Universalis IV på Steam
Jag tycker Paradox i sak har rätt, men har skött saken lite vårdslöst. Paradox har haft samma pris i många år och när man väl bestämmer sig för att justera dem så blir höjningen dramatisk eftersom det var så längesen dem justerades. Justeringarna borde komma oftare, så blir inte genomslaget lika dramatiskt. Jag tror dock att reaktionen har legat och samlat kraft i många år och småpyrt under ytan på grund av Paradox DLC strategi. 2011 så bytte nämligen Paradox strategi när det gäller att släppa speltillägg till redan existerande spel. Tidigare släppte man expansioner med lång utvecklingstid, och ville man då ha dem senaste buggfixarna (rättade fel i programmet) så var man tvungen att köpa alla dessa expansioner. Men Paradox ville ha en mer flexibel expansionsstrategi där dem har mindre expansioner med kortare utvecklingstid (nu kallat DLC) där buggfixarna är gratis men där de nya funktionerna kostar. På det viset kan spelarna själv välja vilka DLC dem vill ha men ändå alltid ha ett så buggfritt spel som möjligt. Paradox säger att denna strategin har varit lyckad och att de nya mindre expansionerna säljer bra. Det som är trevligt med den strategin som aktieägare är att intäkterna blir jämnare under året eftersom utvecklingstiden mellan släppen är så pass kortare.

Med den nya strategin så har expansionerna till spelen fortsatt i flera år. Europa Universalis IV som är på bilden ovan är släppt augusti 2013 och sen dess har 11 st mindre expansioner släppts med troligen fler planerade. Det som då retat många spelare är att om man ska köpa Europa Universalis IV med alla dess expansioner så blir priset 195 € (~1900 SEK) för ett spel som är 4 år gammalt. Nu när prisjusteringen kom så fick många orsak att ge utlopp för sitt missnöje som legat och pyrt. Det jag tycker man då missar är att egentligen så köper man flera spels utvecklingstid i ett för det priset. Hade Paradox fortsatt med sin gamla strategi så hade Europa Universalis V troligen varit släppt och hunnit få ett par större expansioner men med fattigare innehåll. Så antingen får spelaren två Europa Universalis med ett par större expansioner eller ett Europa Universalis med valfria funktioner och rikare innehåll än något av de två andra. Både som spelare och aktieägare föredrar jag den nyare modellen.

Problemet för Paradox är att få spelarna att förstå den här nya modellen. Fortsätter den här onda spiralen med mer negativ kundbas så kan Paradox bli tvungna att byta modell igen, och det skulle vara synd både för spelare och aktiekurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar