måndag 23 juli 2018

Är HiQ's utdelning hållbar?


Konsultbolaget HiQ har länge varit en utdelningsmaskin, men i tisdags förra veckan lämnade man sin kvartal 2 rapport med fallande marginaler och mindre vinster och aktien sjönk 18%. På nuvarande pris 52,39 och med en bibehållen utdelning blir direktavkastningen 6,3%. En lockade direktavkastning för ett växande företag. Men jag ställer mig då frågan är HiQ's utdelning hållbar? För att ta reda på det grottade jag ner mig i HiQ's alla rapporter sen 2012 och speciellt då i HiQ's balansräkning för att få ett perspektiv och se hur det står till med deras finanser.

Nedan har jag gjort upp ett diagram med en blå graf för HiQ's kassa (likvida medel), röda staplar för utdelningar i MSEK och deras skulder (långsiktiga räntebärande skulder) i grönt. Jag har med deras skulder eftersom utdelningar kan ju finansieras med lån, men det är ju definitivt inte hållbart i längden. Som vi ser i diagrammet, varje gång det är utdelning i maj (kvartal 2) så sjunker kassan rejält och sen bygger man upp kassan igen fram till nästa utdelning, och så fortgår det. I grafen nedanför har jag deras vinst per aktie och deras utdelning per aktie. Där ser man att utdelningen per år nästan alltid varit större än vinsten på år. Hur går det ihop? Jo, eftersom själva utdelningen för året inte betalas ut förrän 5 månader (maj) efter årsbokslut så hinner man ju faktiskt få in 5 månader av intäkter innan utdelningen sker. Så länge man växer och vinsterna ökar så går det bra att göra så, men om vinsterna sjunker så blir det snabbt ett ansträngt läge. Än så länge har man hållit lånen på en låg nivå och det är bra att den gröna grafen inte stigit nämnvärt. Det betyder att man inte lånat till sig en bättre kassa.

Efter bokslutet 2017 så bestämde man sig för att dela ut 183 MSEK till aktieägarna när man då satt med en kassa på 205 MSEK. Det är en stor del av kassan, men då vet dem också att själva utdelningen inte sker förrän i maj så man hinner tjäna in mer pengar innan dess.



Som vi ser i grafen så gjorde HiQ's svaga kvartal 2 i år att deras kassa sjönk rejält, ända ner till 123 MSEK. Så liten kassa har dem inte haft sen 2014. Vinsten för första halvåret i år blev 1,31 kr per aktie jämfört med förra året då första halvåret gav 1,58 kr per aktie. Så vinsten för i år riskerar att bli mindre än förra året om man inte lyckas vända till högre vinster för andra halvåret. Sist som vinsten sjönk för ett helt år var 2013 då vinsten sjönk från 2,6 kr per aktie till 2,03 kr per aktie. Ändå valde man då att höja utdelningen till 2,6 kr per aktie, och det tog rejält i kassan som kan ses ovan då den nådde sin lägsta punkt 111 MSEK under kvartal 2, 2014. Så HiQ är uppenbarligen inte rädda för att höja utdelningen fastän resultatet sjunker. HiQ själva sitter med mer information än vi har och har förstås koll på orderingång så dem vet att utdelningen troligtvis är hållbar.

När jag tittar på graferna så gjorde dem iallafall mig lugnare. Visst, kvartal 2 i år var inte bra men HiQ's resultat varierar och tack vare en stark balansräkning så kan man hålla utdelningen stabil i sämre tider. Min gissning är att HiQ kommer att behålla sin utdelning på 3,3 kr per aktie för 2018. Det finns definitivt en risk för sänkt utdelning men det är ett halvår kvar och den perioden blir förstås avgörande för utdelningen.

I slutet av förra veckan köpte jag totalt 120 HiQ aktier för i snitt 51,50 kr per aktie. Så nu har jag totalt 290 aktier. VD'n (och grundaren) Lars Stugemo köpte 10 000 st aktier och styrelseordföranden köpte 3000 aktier förra veckan. Ett gott tecken iallafall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar