torsdag 19 juli 2018

Säljer AQ Group

AQ Group lämnade sin kvartal 2 rapport idag och det var en riktigt sur rapport. Vinsten minskade 21%, dessutom minskade kassaflödet 55%, delvis på grund av varulageruppbyggnad. Dem håller på att avveckla två bolag och ett annat bolag dras med stora lönsamhetsproblem. En kund i Kina betalar inte 5 MSEK som dem är skyldiga så den kundfodran skrivs av och AQ ser minskad efterfrågan på flertal av deras produkter. Dessutom var detta sista rapporten som den avgående VD'n Claes Mellgren lämnade, och med tanke på att avgående VD'ar brukar vilja lämna ett sista bra rapport innan dem lämnar så var detta en riktigt sur karamell.

Jag säljer mina 50 aktier för 162,40 kr stycket och tar då en förlust på 14% tyvärr. Dem har helt enkelt för mycket problem just nu och måste reda ut dem innan jag kan tänka mig investera i dem igen. Dessutom har dem, för mig, en komplicerad verksamhet med en myriad av olika produkter som är svårt att överblicka.


Ett bolag som inte har komplicerade produkter är Bufab som tillverkar skruvar och muttrar (kallas C-komponenter) och dem lämnade också rapport idag. Sammanfattningsvis var det en bra rapport tycker jag med bra tillväxt och vinst. Marknaden höll tydligen inte med och aktien sjunker just nu 6%. Jag passar på att köpa ytterligare 50 st aktier i Bufab för 107,40 kr stycket och äger därmed totalt 115 st. aktier efter det.

Lärdomar efter AQ Group förlusten är att inte investera i bolag som man inte förstår fullt ut. Förstår man bolaget och aktien sjunker så har man lättare att förstå om det är ett temporärt problem i företaget eller om det är av en allvarligare karaktär.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag köpte för ett tag sedan 3 aktier i AQ Group.
    Men detta innehav är bara för att det är ett företag från Västerås.
    Tanken är att gå på stämman. Jag vill gå på lite stämmor men det är oftast svårt då det är mitt i veckan och oftast i Sthlm. Jag hinner inte dit. Men AQ har stämman i Västerås så då kan jag gå direkt från jobbet. Perfekt när man vill lära sig mer om hur bolagsstämmor går till.

    Mvh Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag känner samma sak. Skulle också vilja gå på stämmor för att lära mig mer. Men oftast är dem på fel tid och/eller plats som du säger.
      Mvh
      Fyra Riksdaler

      Radera
    2. Jag behåller AQ bara för möjligheten att gå på stämman 😁

      Radera
    3. Gör du rätt i! När du varit där så får du rapportera tillbaka hur det var :)

      Radera