söndag 30 december 2018

Året 2018

Börsåret 2018 är slut och det såg så bra ut fram till augusti, sen började konjukturoro, handelskrig och högre räntor (främst i USA) att sätta press på börsen, och sett till hela stockholmsbörsen (OMXSSPI) sjönk börsen -7,7% i år. Man får känslan att det är värre än -7.7%, men det beror antagligen på att från toppen i augusti så har börsen sjunkit -15%, så det är den nedgången man känt av nu under hösten och vintern. Tar man med utdelningar så slutar index ändå på måttliga -4,2% för i år, men som sagt det är den senaste tidens nergång man fortfarande har färskt i minnet.

Jag har valt att dela upp mitt aktiesparande i en spekulativ portfölj och en utdelningsportfölj. 75% består av utdelningsportföljen där jag försöker ha aktier som ger stadig eller ökande utdelningar. Med fokus på utdelningar så behöver jag inte oroa mig för börskurserna under året. Det är lagom att sammanfatta utdelningsportföljen en gång per år för att då få veta totalavkastningen, och den sparfilosofin passar mig personligen. Ungefär 15% av utdelningsportföljen består av utländska aktier.

Resten (25%) består av den spekulativa portföljen som är chansportföljen, med aktier som jag tror kan utvecklas väl över lång tid. Det är aktier där aktiekurserna slår våldsamt fram och tillbaka och dem kräver mer uppmärksamhet under året, men som aktieintresserad så är det dem här aktierna som också är roligast att följa.

Så hur har det då gått under året?





Spekulativa portföljen

Den spekulativa portföljen steg 9,2% i år och det är jag såklart nöjd med även om det känts lite surt under hösten eftersom portföljen var upp +37% i juli, så portföljen tog extra mycket stryk under hösten jämfört med index. Men det är det som kännetecknar volatila aktier, går det bra så går det överdrivet bra och går det dåligt går det extremt dåligt. 1 år för den typen av aktier jag har i portföljen känns också något för snäv tidshorisont. När jag köper dessa aktier vill jag oftast att framtidsutsikterna ska se bra ut i många år framöver. Så att slå index under ett år med en sådan portfölj känns som en kvitto på att jag troligtvis tänker rätt men samtidigt känns det som resan bara börjat, och där är så mycket mer att lära.

De aktier som varit bäst för mig under året har varit MIPS (+112%), Plejd (+63%), Paradox Interactive (+44%) och Storytel (+34%). Aktierna i Plejd sålde jag under första halvåret. MIPS sålde jag en 1/3 av mitt innehav i november när MIPS stod för en, för stor del (25%) av portföljen. Storytel har sjunkit kraftigt under andra halvåret (-45%) så jag har börjat köpa lite igen. Storytel är svårt att värdera, speciellt eftersom de går med förlust. Även Paradox har jag köpt lite mer i under andra halvåret eftersom de som Storytel sjunkit kraftigt (-41%) under andra halvåret.

Värstingarna under året har varit SSM Holding (-55%), Diadrom Holding (-35%) och Magnolia Bostad (-31%). Mitt misstag här att jag var för tung i bostadsutvecklare (SSM och Magnolia). Sprid riskerna! Det blir läxan inför 2019.

Utdelningsportföljen

Min svenska utdelningsportfölj steg 1,2% under 2018 och det kanske låter märkligt men det är den portföljen som jag är mest nöjd med. Det är den här portföljen som ska ge den stabila passiva inkomsten i framtiden. Portföljen består av 21 svenska bolag och att den kan klå index med 5%-enheter är jag väldigt nöjd med. Utdelningarna slutade på 19 322 kr under året och nästa år förväntas jag få c:a 25 000 kr i utdelningar.


Totalt sett steg mina aktier med 5,1% under året, och index inklusive utdelningar sjönk -4,2%. Så ser 2018 ut och även om hösten och vintern varit en lavin av nedgående kurser så kan jag inte mer än vara nöjd med året som helhet. Nu hoppas jag på lite mer börsvänliga vindar under 2019 och jag ser fram emot årsredovisningarna som kommer i slutet av januari när vi får veta utdelningarna för året 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar