tisdag 12 mars 2019

Byten i utdelningsportföljen

Alla mina bolag i utdelningsportföljen utom Nobina har nu lämnat sina förslag för utdelning för 2018. Många har höjt sina utdelningar, några har behållet samma och några har tyvärr också sänkt sina utdelningar.



Om vi börjar med surdegarna så kan jag konstatera att Inwido sänkte sin utdelning från 3,5 kr per aktie till 2,5 kr. Sjunkande orderstock, svagare marknadsutveckling i en del geografier, ökande råvarupriser och ökande konkurrens nämns också i rapporten så jag känner att det finns andra bättre utdelningsaktier just nu än Inwido, så jag sålde samtliga aktier i Inwido.

Skanska sänkte också sin utdelning från 8,25 kr per aktie till 6,00 kr efter sjunkande vinster jämfört med 2017. Så dem fick också stryka på foten. Jag sålde alla min aktier i Skanska.

Hennes & Mauritz behöll sin utdelning på 9,75 kr per aktie, kanske till mångas förvåning eftersom de länge dragits med sjunkande lönsamhet. Utdelningen kommer troligen inte att hålla i längden så jag valde i detta läget att hoppa av H&M.

Jag har även sålt alla mina aktier i IT konsulten Acando idag. Men av en betydligt trevligare anledning än de bolagen ovan. Den brittiska IT- och företagskonsultfirman CGI lade igår ett kontant bud på Acando värt 41,45 kr per aktie, vilket är en premie på 44% över fredagens aktiekurs på 28,75. Tråkigt att tappa en bra utdelningsaktie även om det ändå blev till en bra vinst.



Istället har jag köpt in tre nya aktier till portföljen.
Bland annat Green Landscaping som sysslar med grönyteskötsel, trädgårdskötsel och skötsel av fritidsanläggningar. De förvärvade konkurrenten Svensk Markservice och dubblar därmed nästan sin omsättning. De har ingen utdelnings just nu, men förväntas börja med utdelning om några år, så den här aktien får ligga i byrålådan så länge.

Jag har även köpt städbolaget HomeMaid, som säljer hushållsnära tjänster till privatpersoner och företag. HomeMaid gynnas förstås av RUT-avdraget som också i år kommer att utökas. Utdelningen i år blir 0,40 kr per aktie och till dagens pris på 7,38 kr är det 5,4% i direktavkastning.

Det tredje bolaget är Coor Service Management som erbjuder så kallat Facility-Managment tjänster som t.ex. städning och andra fastighetstjänster. I maj i år kommer de att dela ut en ordinare utdelning på 2,0 kr och en bonusutdelning på ytterligare 2,0 kr. På dagens kurs ger det totalt 5,1% i direktavkastning.

Jag tror vi mer och mer få se företag och kommuner som hyr in tjänster istället för att ha egna anställda, och alla dessa tre bolagen rider på den trenden.



Jag har även fyllt på i aktier som jag redan äger.
Electra Gruppen sänkte sin utdelning i år från 4,25kr till 3,25kr vilket var väntat med tanke på de kvartalsrapporter man lämnat under året och jag har länge funderat på att sälja, men Electra har en sådan pass fin utdelningshistorik även under sämre tider och ger fortfarande en hög direktavkastning så jag valde istället att fylla på mer aktier vid 41,60 kr, vilket trots sänkt utdelning är 7,8% i direktavkastning.

Min absoluta utdelningsfavorit SJR har fått lönsamhetsproblem efter att SJR beslutat bredda sina konsulttjänster in i nya områden och VD'n sålde dessutom aktier vilket fick kursen att sjunka. Jag tror lönsamhetsproblem är övergående och köper gärna mer i SJR vid lägre kurser.

Konsultbolaget eWork behöll sin utdelning på 4,50 kr per aktie medan aktiekursen har sjunkit under 2018. Direktavkastningen ligger just nu på 5,2% så jag har passat på att köpa fler eWork aktier till portföljen.

Det har även blivit en del köp i Resurs Bank som valde att höja sin utdelning från 3,30 kr till 3,60 kr per aktie. Just nu är det en direktavkastning på 6,0%.

Nobina kommer med sin kvartal 4 rapport den 5 april, alltså lite senare in på året än övriga på grund av de har ett brutet räkneskapsår (mars - feb). Efter det så ska jag har en bra överblick över utdelningarna under 2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar