fredag 21 juli 2017

Min investeringsfilosofi

Jag har precis läst boken "Bli rik på aktieutdelning" av Marcus Hernhag och har blivit inspirerad av hans filosofi angående utdelningsaktier så jag kommer att öka fokus till utdelningsaktier. Fördelen med stabila utdelningsaktier är att utdelningen med största sannolikhet kommer även om vi får en svacka på börsen. En svacka på börsen blir istället välkommen eftersom det då blir billigare att återinvestera sina utdelningar. Den tankegången tilltalar mig. Jag kommer aldrig att sälja några utdelningsaktier så länge inte bolaget sänker utdelningen eller om rapporter visar sådana katastrofala siffror att utdelningen är hotad.

Jag kommer fortfarande ha en spekulativ aktieportfölj med aktier som jag ser potential i och har som mål att ge avkastning med stigande aktiekurser. Det är helt enkelt för roligt att hitta, studera och följa spännande bolag. Men den portföljen kommer att vara mindre än utdelningsportföljen som kommer att vara basen i mitt sparande.

Till en början kommer jag att ha målet att förhållandet mellan portföljerna kommer att vara 70/30. Alltså 70% av aktiesparandet i utdelningsportföljen och de resterande 30% i den spekulativa portföljen. Utdelningsportföljen ska innehålla bolag med stabil utdelning. Antingen 4-5% utdelning med ökande utdelning varje år, eller en hög utdelning 6+% som är densamma år för år. Det roliga är att hitta dessa och följa bolagen. Roligast av allt är förstås när utdelningen trillar in =)

Så i mina månadsrapporter framöver vill jag kunna se följande data:

Spekulativa aktieportföljen - fokus aktiekurs

* Förändring i % för månaden. I jämförelse med index.
* Förändring i % för 1 år. I jämförelse med index. Detta är en utmaning eftersom en % sats är svårt att räkna ut med tanke på köp och sälj som pågår under året. Ett sätt är att använda Avanza's % för portföljen vilket jag kommer att använda tills vidare. Men jag är för mycket av en excelnörd för att inte vilja räkna ut det själv. Dessutom vill jag se vilka aktier som har bidragit mest till vinsten/förlusten.


Utdelningsportföljen - fokus utdelning

* Istället för att fokusera på aktiekursen vilket egentligen är ointressant för utdelningsaktier så vill jag se statistik för mina utdelningar.
* Återinvesterade utdelningar
* Jag vill se vilken direktavkastning jag har på mina investerade pengar.
* Jag vill se utdelningen hitintills i år och förväntad utdelning för resten av året.
* Jag vill se förväntad utdelning för nästa år (så långt det går)
* För att ha koll på bolagen så vill jag ha någon sorts betygsystem eller bedömning som visar om varje bolag i portföljen är på rätt väg eller inte. Alltså om bolaget fungerar som förväntat och kommer att kunna ge stabila utdelningar framöver. Några enkla smileys hade räckt, t.ex 😀=Bättre än väntat 😐=Stabilt 😱=Fara (utdelningen hotad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar