torsdag 28 december 2017

SKF ut - Electra in


Med strategin att ha 25-30% av aktierna i den mer riskfyllda spekulativa aktieportföljen och resten i utdelningsportföljen så behövde jag flytta över mer till utdelningsportföljen eftersom den spekulativa portföljen väger för tungt just nu. Så den först aktien som får lämna inför det nya året är kullagertillverkaren SKF som jag köpte i augusti för 157 kr stycket och nu säljer jag hela innehavet för 183 kr vilket ger en vinst på 16% på 4 månader vilket inte är så tokigt. Jag känner inte att jag har koll på SKF och vad deras potential är så jag väljer att ta hem vinsten.

Istället för SKF har jag köpt in 200 aktier i Electra Gruppen för 59,50 kr stycket. Aktien har kommit ner i pris den senaste tiden och stack ut långt till höger på min watchlist nedan, vilket betyder att direktavkastningen är hög just nu.


Electra Gruppen är en Kalmarbaserad elektronikkedja med t.ex. AudioVideo och Euronics under sina vingar. Men erbjuder också logistiklösningar genom sitt lager i Kalmar och ett butiksdatasystem för butiker och e-handelsföretag.

Resultatet för 2017 ser ut att kunna ge en utdelning på 4,25 - 4,50 kr per aktie. 4,25 kr är en direktavkastning på 7,1 % på priset 59,50, vilket är väldigt bra. Min förhoppning är att Electra förblir en stabil högutdelare framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar