måndag 26 mars 2018

Byte i utdelningsportföljen

Sålde idag mina 12 st Pandora aktier för 647 DKK stycket, som jag köpte för 634 DKK i juni förra året. Hann också inkassera 427 SEK i utdelningar. Pandora drog ner på sina utdelningar för 2017 men ökar istället sina återköp av aktier. Total distribution av pengar till aktieägarna kommer då att öka runt 3% som det ser nu, men återköpen kan ändras under året. Återköp i all ära, men utdelningar är ändå trevligare.

För pengarna köper jag 141 st aktier i Nordic Waterproofing för 71,20 kr/st. De producerar tätskiktsprokukter för att täta och skydda byggnader och annan infrastruktur. De även installerar och servar produkterna. De äger bolag i norden såsom Kerabit och Trebolit, har 680 anställda med huvudkontor i Helsingborg. De kommer att dela ut 3,75 kr per aktie i april vilket betyder 530 kr i utdelning och det är en direktavkastning på 5,3% på mitt inköpspris. Med en vinst per aktie på 5,71 SEK för 2017 blir det en utdelningsandel på 66% så där är potential till mer. Men de skriver i sin årsrapport att de även kommer att förvärva bolag så då krävs förstås pengar till det.

Vårt väder i Europa ser ju tyvärr ut att bli allt ostadigare med mer stormar och extrema väder så jag tror Nordic Waterproofings tjänster kan komma att bli allt mer eftertraktade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar