måndag 2 april 2018

Månadsrapport Mars 2018

Mars blev en negativ månad där OMXSPI sjönk -2,5% efter Trumps utspel att införa ståltullar. Det innebär att i år har börsen
sjunkit -1,6%.







Spekulativa portföljen (-0,7%)

Min spekulativa portfölj sjönk också men inte lika mycket som index. Det är tredje månaden i rad som portföljen klår index. Bäst gick det för Probi som steg 20% under mars, utan några större nyheter, men aktien är volatil. Roligt att också se Storytel stiga med 18% under månaden. Aktien har stått still länge men har äntligen börjat få lite luft under vingarna. De fortsätter sin aggressiva expansion ut i världen med Skandinavien som bas. Sämst (igen) var bostadsutvecklarna MAgnolia Bostad och SSM som tyngde portföljen. Var en lättnad att se insiderköpen i SSM under månaden där en styrelseledamot köpte aktier i SSM för 300 000 kr. Ett ljus i mörkret.


Portföljen i helhet har fått en kanonstart på året med en uppgång med 8,1%.

Sett på 1 år har portföljen stigit 7,6% vilket precis klår index.

Utdelningsportföljen

Nu börjar utdelningarna ta fart och i mars fick jag utdelning från fem olika bolag på totalt 1374 kr.
I mars fick Pandora lämna plats för Nordic Waterproofing som jag ser mer potential i.




Handel i Mars

Utdelningarna har återinvesterats tillsammans med nysparande i aktier jag redan äger. Byggpartner med 7,6% direktavkastning är svårt att låta bli. Även Hennes & Mauritz på 8,1% DA är lockande även om de blir tvungna att sänka sin utdelning något.
Även fyllt på i Bahnhof där jag själv är kund. De lanserade ett erbjudande under mars att kunna streama TV kanaler där baspaketet kostar 99 kr i månaden. Då får man också tillgång till en del C More kanaler och C More's egen streaming tjänst som liknar Netflix. Det som imponerade mig mest var att från det jag anmälde mig till tjänsten kunde jag 5 minuter senare se på kanalerna. Jag tror Bahnhof har hittat en bra och smidig tjänst här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar