tisdag 11 september 2018

SEB allt mer desperata - ITPK 2018

Idag fick jag ett brev med en påminnelse från Collectum att göra mitt ITPK val gällande var delen av min tjänstepension ITPK ska placeras för perioden oktober 2018 - september 2023. Så långt är allt ok, men i samma brev från Collectum följde det med ett brev från SEB. I nuläget har jag mina ITPK pengar i SEB's fondförsäkring. SEB skriver så här

"Vill du fortsätta att pensionsspara i fondförsäkring hos oss är det dags att bekräfta ditt val nu"

Problemet med det valet är det finns betydligt billigare val att göra bland de bolagen som faktiskt blev utvalda av Collectum (SEB skickade in offert till upphandlingen men blev inte vald). SEB's avgifter på deras nuvarande entrelösning är 0,22% och då placeras 40% av nytt kapital i SEB's svenska indexfond och 60% i deras globalfond. Det kan jämföras med en av dem valbara bolagen SPP som har samma 40/60 fördelning men med 0,13% i avgift. Dock ska man ha i åtanke att SPP har en ful flyttavgift på 200 kr (om man vill flytta sitt kapital från SPP sen). Dyraste valbara alternativet är Movestic på 0,20% men då får man i mitt tycke två bra fonder i Didner & Gerge aktiefond och Öhman Global Hållbar. Dessutom finns ju det billigaste alternativet Danica med bara 0,06% i avgift, som är mer än 3 gånger billigare än SEB. Jag skrev mer om de valen man kan göra i en tidigare blogpost.

Men det absolut viktigaste att göra efter 1 oktober för min del är att gå in på Collectum och flytta min nuvarande tjänstepension från SEB till ett av de nya valen så får jag en billigare avgift även på mina gamla ITPK val. Det rekommenderar jag alla att kontrollera. Kolla med ditt nuvarande försäkringsbolag där du har din nuvarande ITPK tjänstepension och kolla vilka avgifter du betalar. Du kommer nog att upptäcka att du betalar för höga avgifter jämfört med dem nya valbara bolagen, eftersom avgiften har kommit ner ju fler upphandlingar som gjorts under åren. Avgiften är extra viktig när det handlar om så lång tids sparande som det ofta gör när det gäller sparande till pensionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar