måndag 3 september 2018

Hur klokt är det att äga utdelningsaktier när reporäntan höjs? (Del 2)


Detta är del 2 i min underökning om reporäntan påverkar priset på utdelningsaktier. I Del 1 förklarar jag närmare varför jag gör den här underökningen och tittar även på Castellum som exempel.

Nu när jag tittat på Castellum vill jag undersöka fler utdelningsaktier. Aktier som inte verkar i fastighetsbranschen.

SJR

Bemanningsföretaget SJR delar nästan alltid ut hela sin vinst. Så de borde i teorin, vara mer känslig för höjningar i reporäntan.


Under finanskrisen 2008-2009 så svänger SJR direktavkastning kraftigt. När reporäntan var som högst 2007 och 2008 så var också SJR's direktavkastning också som högst. Efter finanskrisen har varken reporäntan eller direktavkastningen hämtat sig. Under åren 2011 till 2013 när reporäntan ligger kring 1-2 % ligger SJR's direktavkastning kring 8% och sen när reporäntan sjunker ytterligare mot 0% så sjunker direktavkastningen till 4-7 %. Graferna följer inte varandra exakt utan det är mer som om reporäntan styr inom vilka intervaller direktavkastningen hos SJR är.

HiQ

Konsultföretaget HiQ har länge haft en hög direktavkastning, men jämför man mot reporäntan som jag gjort nedan så ser jag inte mycket likheter. Det betyder att en del utdelningsbolag påverkas inte nämnvärt av reporäntan. Det kan bero på att HiQ varit mer ett tillväxtcase än vad t.ex. SJR är. D.v.s. det är andra nyckeltal än utdelningen som styr HiQ's aktiekurs och direktavkastning.


Electra Gruppen

Electra Gruppen som säljer hemelektronik gör liksom SJR, d.v.s. delar ut större delen av vinsten till sina aktieägare, och här ser man tydligt hur direktavkastningen följer reporäntan när reporäntan är högre än 0,5%. Från 2009 till 2015 följer dem varandra åt, men när reporäntan går under 0,5% så påverkar inte den längre direktavkastningen.



Slutsatser

Innan jag började jämföra direktavkastning med reporäntan trodde jag att direktavkastningen skulle vara mer beroende av reporäntan, men i dem exemplen jag tagit fram så är det inte så svart eller vitt. Det är många andra faktorer som spelar in. Reporäntan verkar inte påverka kurserna hos vissa utdelningsaktier förrän reporäntan närmar sig 2-3%. Sämre resultat hos ett företag nu när den riskfria räntan är så låg är mer förlåtande när det inte finns mycket alternativ till aktiesparande. Men ju högre reporänta vi får desto mer krav kommer att sättas på utdelningsaktierna, eftersom det kommer att finnas riskfria alternativ med liknande avkastning.

  • Reporäntan kan påverka vissa utdelningsaktiers kurser. Men troligen endast när reporäntan överstiger 2-3%.
  • Reporänta kommer antagligen endast slå mot utdelningsaktier där utdelningen är den drivande faktorn till aktiens aktiekurs.
  • När reporäntan börjar närma sig 2% så kan det vara tid att se över sina utdelningsaktier och skifta om till utdelningsaktier där framtidsutsikterna är goda.
  • Utdelningsaktier där den enda positiva faktorn är hög utdelning kommer antagligen att straffas extra hårt när reporäntan stiger över 2-3%.
Så just nu gör jag inget med mina utdelningsaktier. Jag känner mig något lugnare när det gäller risken för kursras hos mina utdelningsaktier när reporäntan höjs. Men jag bör bli mer nogrannare när jag väljer vilka utdelningsbolag jag investerar i. En fin direktavkastning får inte vara det enda skälet till investering. Dem måste även ha andra kvalitéer som t.e.x. god tillväxt. Bolag som t.e.x. Electra Gruppen kan vara en sån aktie som jag troligen bör sälja inom några år, innan reporäntan blir för hög. När sen reporäntan vänder neråt igen så kan Electra Gruppen bli intressant igen. Men det verkar som man kommer att behöva göra ovan analys för varje utdelningsaktie man har, för att se hur reporäntan påverkat aktien historiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar