onsdag 24 oktober 2018

Äntligen blir börsen billigare igen!

Det har nog undgått få att börsen just nu sjunker. I oktober har nu OMXS30 sjunkit 10%, och visst kan det göra ont att se sin portföljs värde sjunka, men det brukar vara vid sådana här tillfällen bra lägen att köpa på sig bra aktier till lägre priser. Speciellt när man vet att det är pengar som ska finnas på börsen en längre tid.

När det gäller utdelningsaktier har jag köpt på mig fler av HiQ som sjunkit 15% i oktober. HiQ ger just en direktavkastning på 6,7% vid bibehållen utdelning. Sett historiskt har den här nivån på direktavkastning varit bra köplägen hos HiQ.

Skanska har sjunkit 19% i oktober och ger just nu 6.0% i direktavkastning. Skanskas aktiekurs har inte varit så här låg sen exakt 4 år sedan, alltså oktober 2014.

Byggpartner har sjunkit 8% i oktober, så den aktien har stått emot nergången något bättre än börsen i övrigt. Just nu ger den hela 7,9% i direktavkastning. Sett i absoluta kronor så är det nu den här aktien som kommer ge mig mest utdelning nästa år.

Inwido tog mycket stryk efter sin rapport igår och har just nu sjunkit 16% i oktober. Jag tycker personligen rapporten visar att Inwido står stadigt, och just nu handlas Inwido till ett P/E tal på 11. Direktavkastning just nu fina 6,2%.

Nordic waterproofing lämnar sin kvartal 3 rapport först 1 November, men har ändå sjunkit 15% i oktober. De har just nu en direktavkastning på 5,4%.

Norska ABG Sundal Collier har sjunkit 11,3% i oktober och vid bibehållen utdelning har de just nu en direktavkastning på hela 9,8%.

Jag har även fyllt på mer aktier i Paradox Interactive som äntligen har sjunkit ner till mer aptitligare kurser. Jag var sugen att köpa efter raset till 150 kr efter kvartal 2 rapporten, men att få köpa till runt 125 kr är förstås ännu bättre.

Kommer börsen att sjunka ännu mer? Kanske. Gör den det så kan man köpa till ännu lägre priser så det är ju inte helt fel det heller.

Mina köp under oktober:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar