torsdag 7 juni 2018

Trimmar av i Beijer Ref

Det gjorde lite ont i hjärtat men jag har sålt en del av mitt innehav i Beijer Ref, som jag har i min utdelningsportfölj. Beijer Ref har och är en av mina favoritbolag, eftersom de tickar för många av de kvalitéer som jag tycker ett företag ska ha. De ligger först och främst rätt i tiden med att vara kylgrossister i en värld som bara blir varmare och varmare. Många kylaggregat är dessutom omoderna och behöver bytas ut till mer miljövänligare alternativ. Dessutom så förvärvar de bolag i en stadig takt och lyckas ofta integrera dem väl i Beijer Ref. 16 år utan sänkt utdelning är ju också ett stort plus.

Men, ibland behöver man skilja på bolaget och aktien. Aktien har rusat över 50% i år, och direktavkastningen till dagens pris är 1,2%. Då kan jag passa på att sälja av en del och köpa andra utdelningsaktier som ger högre direktavkastning. Så idag sålde jag 1/3 av innehavet i Beijer Ref. Vad jag ska köpa istället har jag inte kommit fram till än, men det bolag som ligger närmast till är ABG, investmentbanken i Norge som just nu ligger på c:a 8% direktavkastning. Jag hoppas bara komma in till ett lite billigare pris.

Beijer Ref aktiekurs över 3 år (från Avanza.se)

Idag sålde jag även det lilla jag hade kvar av Plejd för 56,40 kr per aktie. Efter 165% uppgång på 7 månader undrar jag hur stor potential det är kvar i aktien. Tack Plejd för en fantastisk resa, och tack tidningen börsveckan för tipset. För en del av dem pengarna köpte jag 150st Diadrom Holding för 13,75 kr som sjunkit mycket senaste tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar