torsdag 31 maj 2018

Månadsrapport Maj 2018


Maj har varit en varm månad men på börsen har den mer varit sval då OMXSPI sjönk -0,8%. Det innebär att i år har börsen stigit 0,7% totalt.







Spekulativa portföljen (11,4%)

Min spekulativa portfölj går som tåget och steg 11,4% under maj. Det är femte månaden i rad som portföljen klår index. Den klart ljusaste stjärnan under maj var spelutvecklaren Paradox Interactive som steg hela 79% under månaden. Deras kvartal 1 rapport överraskade positivt och omsättningen steg 120%. Storytel fortsatte att stiga även den här månaden med 24%. Deras aggressiva expansion utanför norden gillas av marknaden. Sämst gick det för Probi som alltid har varit slagig sett till enskilda månader





Under 2018 har portföljen nu stigit 29% när index nästan stått still. Jag förväntar mig nästan en rekyl neråt nu. Många av aktierna är rejält högt värderade som t.ex. Plejd, Storytel och Paradox och det vore inte konstigt med en rekyl neråt i dem aktierna.




Sett på 1 år har portföljen stigit 18%, när index sjunkit c:a -2%.





Utdelningsportföljen


Ni som håller på med utdelningsaktier vet att maj är den månad som de flesta bolagen har sin utdelning till aktieägarna. Jag fick utdelning från 18 olika bolag på totalt 9 542 kr. HiQ utdelningen är inte med i kategorin utdelningar på Avanza eftersom deras utdelning är lite speciell, men de gav 561 utdelning i maj.





50% av min utdelning för 2018 kommer från maj månad. Jag förväntar mig c:a 4000 kr mer i utdelning under resten av året. 




Handel i Maj

Utdelningen har återinvesterats i aktier jag redan äger. Speciellt i Electra gruppen som kom ner i pris efter sin utdelning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar