tisdag 1 maj 2018

Månadsrapport April 2018

April brukar vara en bra månad på börsen och så även i år där OMXSPI steg 3,2%. Det innebär att i år har nu börsen vänt till positivt 1,5%.







Spekulativa portföljen (10,6%)

Min spekulativa portfölj gick fantastiskt bra under april och steg över 10%. Det är fjärde månaden i rad som portföljen klår index. Bäst i % gick SSM som steg 29% under april. Bostadsutvecklarna har tagit mycket stryk och det är inte konstigt om de studsar upp. Mips steg 24% och där kan man nog säga att "no news are good news" med tanke på att vi inte vill höra att dem behövt stämma fler företag för patentintrång. Mips kvartal 1 rapport kommer 9 maj. Storytel fortsätter förra månadens rally och steg 22% vilket betyder en stigning med 45% på två månader. Jag har läst artiklar där man jämför storytel med Spotify, och det kan förstås också eldat på aktiekursen. Sämst gick det för Diadrom Holding som lämnade en tråkig kvartal 1 rapport med lägre omsättning, lägre marginaler och lägre vinst. De har svårt att behålla personal och att anställa ny på grund av högkonjukturen.





Sett till 2018 har portföljen nu stigit 17%.




Sett på 1 år har portföljen stigit 16%, medan index stått still, så portföljen är inne i ett bra momentum just nu.





Utdelningsportföljen


Under april gav utdelningsportföljen 4491 kr i utdelning från 7 olika bolag.






Jämfört med 2017 så är det en stor förändring på grund av mitt skifte att koncentrera mig mer på utdelningsaktier.




Handel i April

Utdelningarna har återinvesterats i aktier som jag ser utdelningspotential i. Sålde även 16 st aktier i Storytel B nu när de stigit så kraftigt. Möjligt att jag köper tillbaka dem till ett lägre pris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar