torsdag 31 augusti 2017

Månadsrapport Augusti 2017

Augusti blev ännu en svag månad på börsen. OMXSPI sjönk -0,81% för månaden och står nu på 3,81% för hela året. Inklusive utdelningar har börsen ändå gått +6,72% i år. Kommer revanschen under hösten eller fortsätter det ned? Jag tror den Amerikanska börsen kan få det svårt. Det känns som bågen är väldigt spänd där, med Dow Jones upp 9,56% i år. Jag har letat efter bra utdelningsaktier i USA men jag tycker det ser alldeles för dyrt ut just nu, trots att dollarn blivit billigare. Tycker dock inte att man ska se börsnedgångar som något farligt utan se det som ett tillfälle att köpa samma företag billigare.

Spekulativa portföljen (-2,1%)

I min spekulativa portfölj vill jag ha aktier med kurspotential spritt över olika sektorer. Jag gillar aktier som ligger i tiden, som har framtiden för sig. Den här månaden var det Magnolia Bostad som drog ner portföljen mest medan Probi var den aktie som drog upp mest. Även SSM drog ner en hel del. Men jag tror på revansch för bägge aktierna. Enligt finansinspektionens insynsregister har insynspersoner inom SSM köpt 40 600 st aktier för totalt 1,9 M SEK och i Magnolia Bostad har insynspersoner köpt 47 500 st aktier för 3,9 M SEK bara under augusti. Det är bra tecken.


Augusti har varit ovanligt intensiv när det gäller transaktioner. Det behövdes nya aktier i den här portföljen.


Jag skrev om de flesta av dem i en annan blogpost. Mips är ett speciellt intressant bolag, som har utvecklat en teknologi för ett lager i hjälmar som följer med huvudet en bit om hjälmen slår i marken t.ex. På så vis får man mindre hjärnskador vid trauma mot huvudet. Se gärna deras hemsida där dem har video som visar hur den fungerar. Det är märkligt att denna teknologi inte har kommit tidigare. Det känns egentligen självklart att denna teknologi ska finnas i alla hjälmar.

Utdelningsportföljen

Även i utdelningsportföljen har det hänt en del. Först ett par utdelningar från Pandora och Volati Pref.


Sen en del påfyllningar och en ny utdelningsaktie i eWork med en utdelnings kring 4,2 % men växer starkt.


Förväntad utdelning nästa år ligger nu på 11 776 kr!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar