tisdag 22 augusti 2017

Börsnedgång = Köp

Det har varit nergång på börsen den senaste tiden, OMXS30 har sjunkit 6% sen 14 juli. När det blir billigare på börsen så har jag under tiden köpt aktier. Vissa köp är påfyllning av redan ägda aktier och andra är nya. Jag har en dålig vana att först köpa aktien och sen analysera bolaget. Antagligen för att jag tror att jag ska missa chansen att köpa aktien till ett bra pris. Men erfarenheten säger att det sällan är bråttom att köpa en aktie. Hur som helst, här är senaste veckans inköp.


Resurs tycker jag är ett speciellt fint utdelningscase just nu. De släppte en bra kvartal 2 rapport som jag skrev om i ett tidigare blogginlägg. De delade ut 3,0 kr / aktie i år och jag förväntar mig en 13% ökning till 3,4 kr nästa år vilket skulle innebära en direktavkastning (andel utdelning av priset) på 6,6 % på nuvarande pris 51,8 kr. Ett växande bolag med hög direktavkastning är lockande, så jag har ökat min position i bolaget.
-
Tidningen Börsveckan rekommenderade handelsbolaget Bufab till kursen 91,5 i början av augusti. Bufab säljer så kallade C-komponenter  (Muttrar, skruvar, brickor t.ex.) till tillverkningsindustrin i 24 olika länder. Givetvis stack kursen iväg efter köprekommendationen men nu i dagarna kom kursen ner igen och jag köpte en post i Bufab. Jag lär återkomma till bolaget för närmare granskning och kommer troligtvis att köpa på mig några fler aktier.
-
Köksförsäljaren Nobia's aktie har kommit ner i pris och ger just nu 3,8% direktavkastning. Toppen för aktien var 97,95 och när jag köpte 21 augusti låg den på 78,5. Nobia är en bra förvärvsmaskin och det skulle inte förvåna mig om köpen tar fart dem närmaste åren. Dem har dock lite att jobba med när det gäller den organiska tillväxten.

-
Bussoperatören Nobina lämnade en sval kvartal 1 rapport som jag skrev om i ett tidigare blogginlägg. Dessutom annonserade det tyska expressbussbolaget Flixbus att de ska kraftigt öka sin närvaro på den svenska expressbussmarknaden. Jag tycker dock att marknaden har reagerat överdrivet negativt. Flixbus kommer att konkurera med Nobinas Swebus som står för 2,5% av Nobinas omsättning. Dessutom har Nobina aviserat att Swebus ska integreras i Nobinas ordinare verksamhet.

Jag tror fortfarande att Nobina kommer att behålla sin utdelning på 3,1 kr per aktie även om resultatet för året skulle bli sämre. På priset 38,4 skulle det innebära en direktavkastning på 8,1%. Om man skissar på en sänkning av utdelningen skulle den kunna landa på 2,7 kr / aktie som jag skrev om i blogginlägget angående kvartal 1 rapporten så skulle ändå direktavkastningen hamna på 7,0%. Så jag tycker Nobina är köpvärd på dem nivåerna. Det är dock 3 kvartal kvar innan Nobina gör årsbokslut, så mycket kan hända förstås.
-
Komponenttillverkaren AQ Group's kvartal 2 rapport föll inte marknaden i smaken och aktien föll kraftigt. Jag tyckte det var ett bra tillfälle att fylla på med fler AQ aktier.





-
Jag har velat balansera ut den spekulativa portföljen med någon eller några större bolag, och valet har fallit på kullagertillverkaren SKF. Med en förväntad P/E (pris i förhållande till vinst) på 14,1 för 2017 och 12,9 för 2018 så känns det billigt i jämförelse med andra stora industribolag.

-
Lars Frick på tidningen börsvecken skrev om vårdbolaget Medicover och rekommenderade där köp. Lars har haft flera lyckade rekommendationer när det gäller bolag i hälsosektorn och jag har lyckats missa många av dem. Men den här gången tänker jag hänga på. Medicover har kliniker främst i östeuropa och växer omkring 10% per år. Kanske får vi se dem i Sverige en dag? Med tanke på den katastrofala situationen på våra sjukhus och vårdcentraler så skulle det inte förvåna mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar