torsdag 2 november 2017

Inköp Plejd


Köpte 200 aktier á 21,20 kr i ett nytt spännande bolag igår, nämligen Plejd som finns på Aktietorget. De verkar inom området som kallas "sakernas internet" eller "Internet of things" på engelska, närmare specifikt inom smart belysning för hemmet. Under dimmern eller ljusknappen kan elektriker sätta plejds produkt som också kan koppla upp sig trådlöst genom bluetooth. På det viset kan boende styra ljuset som de vill trådlöst genom en app t.ex. Själva produktionen har dem lagt ut till tredje part, och det är just produktionen som begränsar dem just nu eftersom produkten säljs så fort dem tillverkas så de hinner hinner inte bygga upp något buffertlager.

Plejds dimmer
De första tre kvartalen i år har omsättningen varit 20,4 miljoner SEK medan för samma period 2016 var omsättningen 2,0 miljoner. Omsättningen har fullständigt exploderat, så dem är antagligen lite tagna på sängen av orderingången.

Idag (tor 2 nov-17) rapporterar bolaget att under oktober hade orderboken växt till c:a 40 000 enheter till ett värde av 12 miljoner kr från att orderboken låg på 17 600 enheter vid ingången av oktober månad. Aktien rusade idag förstås på nyheten, upp 21% till 25,8 kr. För min del innebär det att jag "tjänat" 920 kr bara på en dag på aktien. Men det är förstås bara ren tur att jag köpte aktien en dag innan den rusningen. Aktien kommer antagligen svinga vilt både upp och ner kan jag tänka mig.

De är på väg att släppa fler produkter under slutet av 2017, och det tror jag är viktigt. Det gäller att hela tiden utveckla sig och vara innovativa eftersom den här teknologin är så föränderlig.

Är Plejd en snabbt blommande företag som lika snabbt blir omodernt eller kan de utvecklas med tiden och växa sig lönsamma med expansion till grannländerna. Vem vet. Spännande blir det iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar