torsdag 30 november 2017

Månadsrapport November 2017

November blev en tuff månad med en -3,3% förändring för OMXSPI (hela stockholmsbörsen exkl. utdelningar).








Spekulativa portföljen (-4,5%)

Min spekulativa portfölj tappade igen mot index och igen är det bostadsoron som är orsaken. Magnolia bostad sjönk 20% och SSM sjönk 37% i november. Jag har envist köpt nya aktier när de båda har sjunkit till nya bottenrekord. Jag har haft en del olika strategier för att hantera nergångar. När jag började aktiespara satte jag alltid en 10% stop loss. Sjönk aktien mer än 10% från det att jag köpte den så sålde jag aktien oavsett andra omständigheter. Nu är jag mer tveksam till den strategin och vill inte sälja sjunkade aktier om inte något fundamentalt hänt i bolaget. Jag anser att marknaden har överreagerat när det gäller bostadsmarknaden. Nedan är prisutvecklingen på bostadsrätter i storstockomsområdet (där Magnolia och SSM har sin huvudsakliga verksamhet). Den visar på en tydlig trend neråt för 2017 men inga 60%-iga nergångar som t.ex. SSM sjunkit med sen i maj. Marknaden har prisat en fullständig kollaps för bostadsmarknaden. Felet jag gjort är att jag har haft en överrepresentation av bostadsutvecklare i min portfölj.

Prisutveckling på bostadsrätter i Storstockholm från Svensk mäklarstatistik (www.maklarstatistik.se)

På den positiva sidan finns Plejd som visat sig vara ett lyckokast när jag köpte dem den 1 november, för sen dess har dem stigit 70%(!)


Utdelningsportföljen

Under November kom det äntligen in lite utdelningar, närmare bestämt 1250 kr. Nästa utdelning kommer inte förrän februari nästa år. Jag kommer att prioritera att köpa utdelningsaktier som har utdelningar i de månaderna där jag saknar utdelningar eftersom jag söker en jämn passiv inkomst.


Utdelningarna för i år kommer att hamna på 7 847 kr. En ökning med 17% från föregående år. Med en större tyngd på utdelningsaktier i år så förväntas utdelningen nästa år nästan dubblas.


Handel i november

Två nya aktier tog plats i utdelningsportföljen i november, Acando (4,8% DA) och HiQ (5,2% DA). En ny spekulativ aktie i Plejd och resten är återinvesterade utdelningar och en del köp i sjunkade aktier såsom SSM och Mips.



Mitt mål på förhållandet mellan spekulativ portfölj och utdelningsposrtföljen är 70% utdelningsaktier och 30% spekulativa aktier. Just nu är det 66/34%. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar