onsdag 1 november 2017

Månadsrapport Oktober 2017

Oktober blev en okej månad för börsen, där OMXSPI (hela stockholmsbörsen exkl.utdelningar) steg 2,8%. Månaden har präglats av väldigt små rörelser på börsen. Är det lugnet före stormen?







Spekulativa portföljen (-0,5%)

Den spekulativa portföljen som sådan har nästan stått still medan individuella aktier har rört på sig. Den allmänna fastighetsoron som just nu finns på börsen har smittat av sig på både Magnolia Bostad och SSM Holding. Jag tror dock oron är överdriven. SSM nischar sig mot de mindre och billigare bostäderna och har en försäljningsgrad på 97% för sina bostäder under produktion. Magnolia bostad har en begränsad exponering mot bostadsrätter och VD'n tror fortfarande på ett förbättrat resultat för 2017 jämfört med 2016.
På plussidan hittar vi ett relativt nytt bolag i min portfölj, Momentum Group som släppte en bra kvartal 3 rapport.


Köpen under månaden har handlat om aktier jag redan har men som sjunkit i pris.


Utdelningsportföljen


Tyvärr inga utdelningar den här månaden heller, men under November kommer iallafall utdelningar från Resurs och Volati Pref.
Två nya utdelningsbolag fick plats i utdelningsportföljen under oktober. En fönstertillverkare, Inwido, och en tysk återförsäkrare Hannover Rueck. Inwido väntas ge mig 400 kr (3,9% DA) i utdelning nästa år och Hannover Rueck väntas ge mig 535 kr (5,4% DA).


Förväntad utdelning nästa år har nu stigit till c:a 13 500 kr!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar