tisdag 23 januari 2018

Investor höjer utdelningen


Investor som jag har i min utdelningsportfölj släppte idag sin bokslutskommuniké för 2017, där de föreslår en utdelningshöjning på 9,1% från 11 kr till 12 kr per aktie. För mina 61 aktier innebär det en utdelning på 732 kr under 2018. Dessutom delar de upp utdelningen så att 8 kr kommer i maj och resten, 4 kr kommer i November. Fler och fler bolag delar upp sina utdelningar under året och det är ju trevligt för mig som vill ha en jämn passiv inkomst över året.

Värt att notera från rapporten är också att det justerade substansvärdet (bedömt marknadsvärde) för Investors ägda bolag var 503 kr per aktie den 31 december 2017, vilket är en ökning med 16% (inkl. utdelning) från föregående år. Det rapporterade substansvärdet uppgick till 440 kr per aktie, en ökning med 15%. Skillnaden mellan justerat och rapporterat substansvärde är att i justerat substansvärde försöker man även värdera ägda icke noterade bolag som om dem var noterade genom att t.ex. jämföra med värderingen av liknande bolag på börsen. Lite av en gissningslek men ger ändå en hum om totala värdet av Investors ägda bolag.

Utan gissningslekar uppgår substansvärdet till 440 kr per aktie vilket skulle innebära till dagens pris på 398,50 (B-aktien) en substansrabatt på 9%. Substansrabatten är den rabatten du får för att köpa Investors aktie istället för att köpa aktier i de individuella bolagen som Investor är delägare i (t.ex. Atlas Copco och SEB).

Förutom Investor vet vi också vad Skanskas utdelning blir 2018. I deras vinstvarning förra veckan så gick man också ut med att man behåller samma utdelning som 2017 alltså 8,25 kr per aktie. En besvikelse helt klart, men jag behåller aktierna så länge.

För mina utdelningsaktier förväntar jag mig en utdelningshöjning med 7% under 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar