måndag 1 januari 2018

Året 2017


Året 2017 är över och det har varit året då jag började blogga om mina aktier och det har framför allt varit året då jag flyttat fokus till utdelningsaktier. Målet är att av alla mina aktier ska 70-75% av värdet vara utdelningsaktier. Nu går jag in i 2018 och fortsätter bygga min utdelningsportfölj för att skapa en så jämnt utspritt passiv inkomst som möjligt.

Lärdomar


  • Stopp-Loss. När det gäller aktier jag köper, där jag spekulerar i att aktiekursen ska upp så blir det ju som bekant inte alltid så, och istället sjunker aktiekursen. Det har hänt i år speciellt med bostadsutvecklarna Magnolia Bostad (-48% i år) och SSM (-67% i år). Som jag skrivit om tidigare tycker jag det är en överdriven reaktion på bostadsoron. Men, det finns ett bättre sätt att hantera sådana här nedgångar än vad jag gjort, och det är att använda stopp-loss. Jag har använt det tidigare men fick antagligen lite hybris av att det gick så bra de två föregående åren att jag slutade använda det. Stopp-loss innebär att man bestämmer sig när man köper aktien att jag vill max förlora t.ex. 10% på den här aktien och sjunker aktien då 10% från inköpsvärdet så säljer jag helt enkelt aktien och accepterar att jag hade fel, och isåfall köpa igen vid ett annat tillfället. Jag kommer att börja använda stopp-loss igen och speciellt i fall där jag inte känner till så mycket om bolaget.
  • Inga träd växer till himmelen. I motsatts till aktier som sjunker kraftigt så finns det ju tack o lov de aktier som också stiger kraftigt. Jag har hanterat de aktierna så att om en enskild aktie börjat ta för stor del av portföljen så har jag sålt av en del av innehavet, t.ex. hälften. Det tycker jag har fungerat bra, eftersom man hämtar hem en del av vinsten men kommer ändå vara med på eventuella ytterligare uppgångar. Däremot ska man fråga sig hur mycket potential har egentligen den här aktien kvar egentligen efter att ha stigit så mycket? Hade jag själv köpt på de här nivåerna? Det kan vara så att man ännu mer aggressivt ska sälja dessa aktierna på höga nivåer.

Den spekulativa portföljen

Jag skapade två nya konton på avanza i början av mars i år för att separera mina två olika aktieportföljer, den spekulativa portföljen och utdelningsportföljen. OMXS30 landade på ungefär 0% under den perioden och min spekulativa portfölj landade på -2,25%, Ingen katastrof men jag känner mig inte nöjd med den utvecklingen. Min förhoppning är att mitt införande av stopp-loss ska förbättra mitt resultat under 2018.

Utdelningsportföljen

Utdelningsportföljen gick betydligt bättre med en uppgång på 15%. Jag blir inte klok på om utdelningen ingår i det %-talet, men jag misstänker att det inte gör det. 2018 är det året som riksbanken förväntar sig att börja höja reporäntan. Ska bli intressant att se hur utdelningsaktierna kommer att reagera på det.



Viktförhållandet just nu mellan den spekulativa portföljen och utdelningsportföljen är 33-67%. Eftersom målet är c:a 75% för utdelningsaktierna så kommer jag att flytta över mer pengar till utdelningsportföljen.


Med fokuset på utdelningsaktier i år så har den förväntade utdelningen nästa år stigit till 15 809 kr. Dem ska återinvesteras så att jag kan dra nytta av den s.k. ränta på ränta effekten.


Gott fortsättning på er alla och jag ser fram emot ett nytt börsår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar