måndag 29 januari 2018

Ansträngd kursuppgång i Plejd


En av mina aktier i den spekulativa portföljen, Plejd, har rusat uppåt och nu tycker jag att det börjar se ansträngt ut, så jag säljer hälften av mitt innehav, 100 st för 53,60 kr / st. Jag tackar tidningen börsveckan för att tipsa om detta lilla teknikföretag. Tur att det finns aktier i portföljen som går bra när aktier som SSM rasar. Fördelen för oss som spekulerar i uppgång är att aktier kan som mest sjunka 100% medan de kan stiga mer än 100%, som t.ex. i detta fallet.

Ett verktyg från teknisk analys som jag gillar att använda för att se hur ansträngd aktiekursen är att se på hur långt ifrån dagens aktiekurs är från 200 dagars glidande medelvärde (SMA200). Just nu är den 129%, och det kallar iallafall jag ansträngt. Kurser tenderar att gå ner igen mot sitt 200 dagars glidande medelvärde, men jag kan förstås ha helt fel. Därför behåller jag också hälften av aktierna.


Stiger kursen ytterligare så är det ok eftersom jag har kvar hälften och skulle den gå ner så har jag iallafall tagit hem en del av vinsten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar