onsdag 10 januari 2018

Säljer min sista preferensaktie

Jag har ägt två preferensaktier tidigare, och nu idag så säljer jag den siste Volati Pref, 45st för 644 kr stycket. Pengarna kommer att återinvesteras i vanliga utdelningsaktier, vilka, vet jag inte än. Det roliga med Volati Pref är att sen jag köpte dem 2015 har jag fått 3860 kr i utdelning men nu när jag säljer dem gör jag 6800 kr i vinst. Så visst kan man göra vinster även på preferensaktier.

Volati Pref aktiekurs sen 2015 (från avanza.se)

Anledningen till att jag säljer min sista preferensaktie nu är att riksbanken har aviserat att de troligen kommer att höja reporäntan i mitten på detta året. Med stigande reporänta brukar även räntan på sparkonton öka och därmed kommer den riskfria räntan att närma sig preferensaktiernas direktavkastning och då blir preferensaktierna mindre intressanta, vilket då i teorin borde innebära ett lägre pris på preferensaktierna.

Samma slutsats kan man också dra för utdelningsaktier, men där är en viktig skillnad på utdelningsaktier och preferensaktier. Preferensaktiers utdelning i kronor ökar aldrig medan utdelningsaktier har en potential att öka utdelningen år för år. Det gör utdelningsaktier mindre känsliga för räntehöjningar än preferensaktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar