torsdag 22 november 2018

Portföljuppdatering

Den senaste månaden har jag gått igenom och städat i min spekulativa portfölj. Portföljen är en högriskportfölj som står för c:a 25% av aktiesparandet. Övriga 75% är en utdelningsportfölj för mer stabila utdelare.

Jag har sålt alla aktier i Karessa Pharma. Jag hade en liten chanspost där men jag har bytt till andra mer enligt mig, lovande läkemeldelsföretag som Klaria och Calliditas. Mer om dem nedan.

Köpte 114 aktier i Calliditas som forskar inom njurmedicin, som Lars Frick på Börsveckan tipsade om. 

Köpte 600 aktier i Klaria Pharma som verkar inom området smärta. Bland annat lindring av migrän och cancerrelaterad smärta. Man har också ett projekt inom opioidöverdos där man tagit fram ett motgift vid överdosering av smärtstillande läkemedel. Läkemedlet tas genom att lägga en liten film (liknar ett frimärke) i insidan av munnen där läkemedlet distribueras via munslemhinnan och direkt ut i blodomloppet. Fördelen med den metoden är att läkemedlet snabbt (inom 10 minuter) kan förhindra t.ex. andningsstillestånd och koma. I USA har överdoser av opioider sen 2015 blivit den vanligaste orsaken till dödsfall när man tittar på överdoser av droger. Dubbelt så många dör av opioidöverdos än t.ex. heroinöverdos i USA där man kallar det en "Opioid Epidemic". De läkemedlen som finns idag är betydligt dyrare än Klarias variant som heter Naloxon, och har också en snabbare verkan än konkurrerande läkemedel. Klaria har lämnat in en patentansökan för läkemedlet i Storbritannien vilket är ett första steg för ett patentskydd som gäller hela världen.

Antalet dödsfall i USA med opioidöverdoser

I november har jag också sålt alla aktier i Dometic, som säljer portabla produkter kring husvagnar och båtar. Men den senaste rapportens visade på svag (1%) organisk tillväxt så när det gäller den aktien avvaktar jag bättre siffror från bolaget.

För pengarna från Dometicförsäljningen köpte jag 25 aktier i SOBI (Swedish Orphan Biovitrum) som inriktar sig på läkemedel för mer sällsynta sjukdomar. Jag ägde SOBI för ett par år sedan och sålde då med förlust. Får se hur det går nu med försök 2.

Bostadsutvecklaren SSM som sjunkit 50% i år har inte varit en rolig placering. Nu tog tålamodet slut och jag sålde de flesta aktierna. Jag har kvar Magnolia Bostad, och det räcker med en bostadsutvecklare i portföljen. Bostadsbristen är fortfarande stor i Sverige och det borde visa sig i försäljningssiffrorna framöver tycker jag.

Trots att jag sålde av en tredjedel av MIPS i början av november är dem fortfarande största innehavet i min portfölj. Jag tror dem har mer att ge, men jag kände att risken blev för stor när dem utgjorde 25% av portföljen.

I.A.R Systems innehavet har också halverats. Mest för att jag vill mer fokusera på företag som har produkter som är enklare och lättare att förstå sig på. I.A.R är ju verksam inom "Internet Of Things" med microship vilket är en framtidsbransch, men att förutspå försäljning och potentialen för I.A.R är inte det lättaste, iallafall inte för mig. Då finns det bättre alternativ som t.ex. MIPS, Paradox och Storytel.

Jag har också fyllt på med mer Bufab, Momentum och Bahnhof under November.

Med den här rockaden är jag något mer viktad mot läkemedelsbolag vilket brukar vara en defensiv placering i mer oroliga tider på börsen, eftersom det nu när det ser ut som vi passerat högkonjunkturens topp.

Dem största innehaven i portföljen ska vara företag som jag förstår mig på och är enklare att följa, medan andra mer chansartade, svårlästa aktier får mindre andelar.



Sett på ett år har portföljen ändå presterat bra mot index med c:a 12% uppgång. Bästa aktierna har varit MIPS, Paradox och Storytel som stigit 107%, 46% och 53% respektive. Jag märkte under börsfallet i oktober att min portfölj tog extra mycket stryk. Ett tecken på hur hög risk portföljen ändå har. Aktierna kan svänga rejält både uppåt och nedåt. En kul och spännande portfölj tycker jag! Vi får se om den kan fortsätta slå index framöver.

Avanza.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar