torsdag 4 maj 2017

Probi Q1 2017



En av mina större innehav Probi presenterade sin Q1 rapport idag. Probi finns på Stockholmsbörsen Mid Cap och är ett svenskt bioteknikföretag som forskar kring och säljer produkter inom probiotika. Probiotika är ett kosttillskott med gynnsamma bakterier som är bra för magen. Nordamerika är överlägset den största marknaden.


Probi har varit min mest lyckade aktieaffär någonsin. Aktien har stigit över 200% på ett år, och medan den stigit har jag sålt av och tagit hem vinster. Så här i efterhand så hade det varit bäst att inte sälja alls men det är svårt att göra perfekta affärer på börsen som alla vet som håller på med aktier. Om en aktie jag har stiger kraftigt så brukar jag sälja av delar, eftersom den då upptar för stor del av portföljen. På det viset säkrar jag vinster och får ändå vara med på resan uppåt om den stiger ytterligare. Jag hade tur som köpte aktien i januari förra året, och sen dröjde det inte länge innan aktien stack iväg. Nedan är aktiekursen 3 år tillbaka med mina köp och säljtillfällen. Tänk om alla affärer man gjorde på börsen var så här lyckade. Jag tror lärdomen är att ha många olika aktier (>10) för då ökar chansen att ett av dem är riktigt lyckad. En aktie kan som mest sjunka 100% men kan stiga mycket mer än 100% om det vill sig väl.

(bild från Avanza)


Kort, så kan Q1 rapporten sammanfattas så här:

Nettoomsättning:    187,4 mkr (87)  +115%
Rörelseresultat:    56 mkr (35,3)   +59%
Rörelsemarginal:    29,9% (40,6%)
Resultat:           47,8 mkr (26,9) +78%
Resultat per aktie: 4,20 kr (2,95)

Rapporten mottogs väl och aktien stiger 12% idag. Anledningen till den kraftiga stegringen i aktiekursen med början i 2016 är att Probi köpte företaget Nutraceutix i USA och i ett slag fördubblade dem sin omsättning. Det finansierades till stor del med en företrädesemission i andra kvartalet förra året som jag var med på där man fick rätten att teckna 1 ny aktie per 4 befintliga som man ägde. Priset på den nya aktierna var 264 kr, så de som var med på den har fått valuta för sina pengar.

Inte nog med att dem satsar på stora förvärv, dem växer även mycket av egen kraft. Den organiska tillväxten 60% för 2015 och 71% 2016. För kvartal 1 nu 2017 var den organiska tillväxten 33% jämfört med föregående år.

Rörelsemarginalen är inte heller dålig på 30% men har sjunkit från 40% som dem hade innan förvärvet, men den nergången var väntad om jag förstod det rätt.

Efter ett sånt stort förvärv så ligger mycket jobb i att integrera förvärvet i koncernen och det finns en klar risk att så stora förvärv inte ska fungera. Men förhoppningsvis ligger där också möjligheter som t.ex utnyttja varandras styrkor och reducera kostnader.

Tar vi en titt i balansräkningen så utgör nu goodwill 84% av det egna kapitalet vilket känns sådär. Goodwill är en sådan där värdepost som kan skrivas ner plötsligt. Jag är ingen expert på redovisning men vad jag kan läsa mig till så räknar man ut goodwill vid förvärv genom att ta förvärvskostnaden minus det förvärvade bolagets egna kapital och skillnaden är goodwill. Man kan tänka sig t.ex. Coca Cola har ett eget kapital på x kr men själva märket Coca Cola är förstås också värt en hel del eftersom det är så välkänt världen över. Problemet med en hög andel goodwill av det egna kapitalet är att förhållandet mellan skuld och eget kapital är baserat på en sån lös och subjektiv företeelse som goodwill. Det står en intressant kommentar om goodwill i Q1 rapporten

"Den 3 oktober förvärvade Probi verksamheten Nutraceutix och relevanta tillgångar som ett inkråmsförvärv. Köpeskillingen uppgår till 105 MUSD på skuldfri basis. Därtill kommer justeringar för rörelsekapital vid tillträdet och andra kontraktsenliga justeringar. Information för att göra en fullständig fördelning av köpeskillingen fanns inte direkt tillgänglig vid avgivandet av denna delårsrapport. En fullständig allokering kommer att lämnas i delårsrapporten för andra kvartalet, 2017. Hela övervärdet är nu redovisat som goodwill och inga avskrivningar har belastat resultatet. Detta kan komma att ändras när den slutgiltiga allokeringen har fastställts."

Så en fullständig bild av goodwill får vi inte förrän Q2 rapporten i år.
Jag behöver definitivt lära mig mer om goodwill så jag lär återkomma med en artikel om det.

Med tanke på så hög andel goodwill så är bolagets skulder en viktig post i balansräkningen, så att inte nedskrivningar i goodwill orsakar nyemissioner (försäljning av nya aktier) för att behålla soliditeten (andel av tillgångarna som är finansierat med egna pengar). Soliditeten just nu är 76%, så det låter ju bra. Men med en sån stor goodwill post så kan det ändras snabbt.
Räntetäckningsgraden är inte baserat på egna kapitalet. Den anger hur många gånger räntekostnaden (för lån) är i förhållande till vinsten. För 2016 låg den på 3,80 för Probi vilket inte känns helt stabilt. Ökar vinsten så mycket som det gör nu så ska det inte vara någon fara dock tycker jag. Förhoppningsvis håller sig räntan låg under några år till så att Probi får tid på sig att växa med låga räntekostnader. Men goodwill och skulder är något jag kommer att granska extra noga i kommande rapporter.

Jag tycker Probi verkar inom ett spännande område, där hälsomat är inne i en stark trend. Eftersom jag sålt efterhand som kursen stigit och missat en del uppgång så har jag nu bestämt mig att jag behåller alla resterande Probi aktier för en lång tid framöver. Det får gå hur det vill med aktien, för jag vill vara med på Probis resa för att bli den största probiotika koncernen i världen. Risken för bakslag i aktien är överhängande med höga förväntningar på hiskliga 38 i P/E (priset på aktien i förhållande till vinsten). Men eftersom jag redan gjort bra med vinst på aktien så åker den här aktien nu ner i byrålådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar