tisdag 2 maj 2017

Månadsrapport April 2017

Första månaden på bloggen till ända. Börsen har gått starkt tack vare att det pekar mot att Emmanuel Macron i Frankrike ska bli president. Jag håller fortfarande på i Google Sheet att försöka få till en vettig månadsrapport / årsrapport. Får hålla mig till resultaten enligt Avanza så länge.


Index under månaden
OMX30 April: + 3,5 %
OMXPI April: + 4,9 %

Utdelningar
April: 495 :-

Spekulativa aktieportföljen
April: + 0,3 %



Portföljen har gått svagt mot index detta året, men det är ingen överraskning eftersom IAR och Probi stigit så kraftigt tidigare. Som Tobbe Rosén på Trading Direkt brukar säga: "Förr eller senare kallar husse hem hunden", där han syftar på att aktiekurser brukar komma ner igen mot aktiekursens medelvärde när kursen stigit för långt bort.
Men jag funderar på en del omkastningar i den här portföljen. Det behövs nytt blod. Potentialen i Probi och IAR är begränsade tror jag till åtminstone i slutet av detta året. Men jag vill gärna ha en allmän börsdipp innan jag köper. Jag funderar på att sälja av en del och ha torrt krut när väl börsen vänder neråt.

Utdelningsportföljen
April: + 3,2 %



Utdelningsportföljen gick ungefär som index. Utdelningen från Beijer Ref blev återinvesterade i några NP3 aktier. Jag siktar på att ha fler olika aktier i utdelningsportföljen, men det är inte lätt att hitta aktier nu när börsen slår rekord. Men börsnedgången kommer lika säkert som solnedgången och då gäller det att försöka hitta några prisvärda aktier. I maj kommer huvuddelen av utdelningarna så det blir förstås en trevlig månad när det gäller utdelningar, sen får vi se vad börsen bjuder på i maj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar