måndag 24 april 2017

Beijer Ref Q1 2017



En av mina absoluta favoriter på börsen, Beijer Ref lämnade sin Q1 rapport för 2017 idag.

Kortfattat blev Q1 rapporten så här:
Nettoomsättning:    2 218 mkr (1 967) +18% varav 3% organiskt.
Rörelseresultat:    107 mkr (89) + 20%
Rörelsemarginal:    4,8% (4,5%)
Resultat:           72 mkr (61) +18%
Resultat per aktie: 1,63 kr (1,35)

Beijer Ref är en kylgrossist, som säljer kylsystem och luftkonditionering till kylinstallatörer och serviceföretag. Tyngdpunkten ligger i Europa (82%)  men dem finns även i Afrika, Indien och Australien. Aktien finns listad på Mid Cap.

Dem är en favorit för mig eftersom bolaget prickar in många av de viktiga egenskaper som jag tycker en aktie ska ha.

Passar in i tiden
Klimatet blir allt varmare. Det hör vi ständigt om. Då borde företag som Beijer Ref gynnas eftersom allt fler behöver kylsystem. Dessutom vill många företag och länder ha ner sin energiförbrukning och minska utsläpp av växthusgaser och då är ett sätt, att byta ut till mer moderna kylsystem.

Förvärv
Dem skapar tillväxt genom att förvärva andra kylgrossister och har en organiskt tillväxt. Organiska tillväxten var dock bara 2,8% för 2016 (4% 2015) så där finns rum för förbättring. 2015 var förvärvingshastighten hög, medan 2016 mest blev ett år för att integrera dem nya bolagen. 2017 räknar Biejer Ref med att åter öka förvärvingstakten.

Utdelning
Beijer Ref har en stabil utdelningshistorik. Man har höjt utdelningen varje år de senaste 10 åren med undantag för 2013 då den stod still. Direktavkastningen till dagens pris är 2,5%. Det är kombinationen av tillväxt och utdelning jag gillar. Det säger något om hur de lyckas integrera sina förvärv och ge mervärde till sina aktieägare.

Något jag hållit öga på i deras rapporter är företagets skuldsättning så att de inte skenar iväg, men nyckeltalen har faktiskt förbättrats och 31/3-2017 var soliditeten 42,4%, skuldsättningsgraden 0,5 ggr och räntetäckningsgraden 17,1. Så inga larmklockor där, än iallafall.

Q1 har alltid varit Beijer Ref's svagaste kvartal eftersom det varit vinter i Europa men förhoppningsvis kan man växa i södra Afrika och länder i Oceanien så att intäkterna balanseras ut mer under året. Svårt att dra några slutsatser för året redan men behåller dem den här tillväxttakten så blir jag glad. När dem sist satsade på förvärv 2015 blev tillväxten 16%.

Beijer Ref står för 20% av min spekulativa aktieportfölj, så jag är förstås inte opartisk när det gäller aktien 😏

Jag ser mig som långsiktigt investerad i Beijer Ref. Något jag håller koll på i rapporterna är rörelsemarginalen och skuldsättningen som kan ställa till det långsiktigt. Ska bli kul att följa bolaget hur som helst!

2 kommentarer:

  1. Riktigt roligt att få läsa om det här bolaget. Aldrig hört mycket om det tidigare faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dem är ett sånt där lagom "tråkigt" bolag, så dem är lätta att missa i floden av nyheter =)

      Radera