onsdag 26 april 2017

IAR Systems Q1 2017

IAR Systems som är mitt näst största innehav i min spekulativa portfölj lämnade rapport idag. Dem huserar på Mid Cap listan Nasdaq Stockholm, och levererar mjukvara för att programmera mikrokontroller (datorchip) som sen finns i allehanda produkter. Intäkterna kommer från Amerika (37%), Europa (33%) och Asien (26%).

Kvartal 1 i år 2017 kan sammanfattas så här:
Nettoomsättning:    86,4 mkr (80,5) +7%
Rörelseresultat:    26,2 mkr (19,2) +36% 
Rörelsemarginal:    30,3% (23,9%)
Resultat:           18,8 mkr (15,2) +24%
Resultat per aktie: 1,94 kr (1,51)

Rapporten i sin helhet finns här

Rörelsemarginalen i bolaget är en av dem högre jag sett med 30%. Den har länge varit hög men har faktiskt stigit för varje år senaste fyra åren, medan tillväxten senaste året har varit trög.


Aktien har stigit 207% på tre år, och allt eftersom den stigit har jag fegat och sålt av. Frågan är då om aktien har mer att ge. Med ett P/E (priset på aktien i förhållande till vinsten) tal på 35 så känns det tveksamt i det kortare perspektivet, speciellt med den tillväxt som bolaget nu visar.

Jag gillar bolag som har produkter som ligger i tiden och IAR är inget undantag nu när Internet of Things (Sakernas internet) ska ta fart. "Sakernas internet" är vardagliga föremål som är på väg att kopplas upp mot internet, som t.ex. kylskåp, kläder, fordon osv.
Jag har också svårt att helt sälja en aktie som har en sådan lönsamhet som IAR. Dem delar ut 5 kr per aktie för 2016 (vilket är 2,5% direktavkastning till dagens pris på 203kr/aktie) och har en nettokassa på 118m kr. Dem är inte främmande för bonusutdelningar (2015 och 2016) om kassan blir full.

Varför visar då aktiepriset sådant motstånd med tanke på den skrala tillväxten? Min personliga gissning är det avtal man skrev med Renesans Electronics som är världens största tillverkare av mikrokontroller där IAR får betalt i form av royaltyersättningar, alltså få betalt per enhet som Renesans säljer där man använt IAR's mjukvara. I det ligger förstås en stor potential för IAR. Men dem här intäkterna kommer troligen inte att börja öka i någon större skala förrän i slutet av 2017 eller början av 2018. Nu i kvartal 1 stod royaltyintänkterna för 3% av omsättningen. Kommer tålamodet på börsen att hänga i tills dess är frågan. Om tillväxten inte tar fart är det risk för ett riktigt ras i IAR, eftersom det är inprisat så mycket förhoppningar i dagens aktiepris.

Jag är osäker på hur jag kommer att agera. Jag kommer inte att köpa aktier i detta läget iallafall. Antingen behåller jag aktierna jag har eller så kommer jag att sälja av en del så att IAR inte är så stor vikt i min portfölj. Långsiktigt ser det förstås intressant ut, och det finns anledning att ha koll på aktiepriset och fortsätta följa bolagets rapporter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar