söndag 16 april 2017

Utdelningsportföljen

Utdelningsportföljen är för nuvarande viktad så här:


Utdelningen per akie ser ut som följer

Målet för nästa års utdelning är 7000:-

Med nuvarande innehav så ökade företagen utdelningen i snitt med 5,4%. Mitt mål är 10%, så det behövs omstrukturering i portföljen. Volati Pref är ett stort innehav där utdelningen definitivt inte kommer att växa med tanke på preferensaktiers upplägg (mer lik obligationer). 8,1% direktavkastning (DA) är dock inte lätt att ersätta. Jag kommer att fasa ut Volati Pref under året och ersätta efterhand som jag hittar intressanta utdelningsaktier.

En annan aktie där utdelningen inte växt nämnvärt är bemanningsföretaget SJR, som har haft ett mediokert år bakom sig. Dock har jag 8,6% DA, och jag tror att den aktier kommer tillbaka.


Investor har gått bra kursmässigt efter att dem annonserade att dem skulle börja rapportera "bedömda marknadsvärden" för sina helägda dotterbolag. Dem har höjt utdelningen med 1 krona dem senaste 5 åren och jag bedömer att dem kommer att fortsätta med åtminstone den kronan i höjning om inte mer.

Resten är aktier jag köpt under året och totalt är det nu 8st olika aktier. Jag kommer att sikta på c:a 15 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar