måndag 10 april 2017

Vilket år blir vi ekonomiskt oberoende?


Målet med mitt sparande är ekonomiskt oberoende. Friheten att bestämma över mitt liv. Nyckeln heter "ränta-på-ränta effekten" och det kan man utnyttja t.ex. med utdelningsaktier där man återinvesterar utdelningen. Jag har räknar på vad som krävs för att uppnå ekonomiskt oberoende med hjälp av utdelningar. Det är också intressant att jämföra hur lång tid det tar att bli ekonomiskt oberoende, beroende på om man återinvesterar utdelningen eller inte.



Så låt mig öppna Google Sheet så räknar vi lite.
Utdelningen i en utdelningsportfölj växer av 3 olika orsaker.
1. Nysparande. Alltså köp av nya aktier med hjälp av eget sparande (t.ex från lönen)
2. Utdelningstillväxt. Förhoppningsvis ökar företagen sina utdelning för varje år.
3. Återinvesterad utdelning. Om man återinvesterar utdelningen får vi in nya utdelningsaktier och då kommer också utdelningen att öka.

Aktiekursen är förstås också av betydelse för portföljens värde men jag vill bortse från den, eftersom den inte direkt påverkar utdelningen i de aktier man redan har. Det känns befriande skönt att kunna bortse från aktiekurserna för en gångs skull.

Sen behöver man bestämma vad ekonomiskt oberoende betyder. Räcker 250 000 kr per år? För dem flesta ja, men för andra räcker mindre, eller så har man en dyrare livsstil och kräver mer. Så det får bli en variabel.

Också en graf förstås, för grafer är kul. =)

Resultatet blir så här: (klicka för större bild)
Länk till Google Sheet (om du vill kopiera och ändra värden i den)

Så mina invärden är i grått
Min förväntade utdelning i år:
Jag har en utdelningsportfölj som väntas ge 5 184 kr i år.
Nysparande per år:
Hur mycket pengar du planerar att stoppa in i portföljen per år. T.ex. från lön.
Jag har 10 000 i mitt exempel.
Förväntad utdelning på nysparande:
Hur stor direktavkastning förväntar du dig få av de pengarna du stoppar in i portföljen som utdelning nästa år? Jag har 4% i exemplet. I vårt extrema lågränteläge är det svårt att få hög direktavkastning.
Förväntad utdelningstillväxt:
Hur mycket förväntar du dig att företagen du har i portföljen kommer att höja sina utdelningar i snitt? Jag har satt 10% i mitt exempel. Detta är svårt att förutsäga men det finns analytiker som ger prognoser på aktiers förväntade utdelningar framåt. Jag har dessutom en preferensaktie i min utdelningsportfölj där utdelningen inte kommer att öka.
Ekonomiskt oberoende vid utdelning på kr / år
Ekonomiskt oberoende betyder olika för varje en av oss eftersom vi har olika livsstilar osv. men jag sätter 250 000 :- / år i mitt exempel. Beroende på vilken typ av konto man har på banken så betalar man förstås också skatt. Vanlig depåkonto kommer att ge 30% kapitalskatt på utdelningen, medan ISK och KF konto ger en schablonbeskattning på hela innehavet (0,375 % för 2017).

Den orangea grafen är förväntad utdelning per år om jag återinvesterar utdelningarna, och den blå grafen är förväntad utdelning per år om jag inte återinvesterar utdelningarna.

Den röda linjen är det jag vill nå för ekonomiskt oberoende.

Där linjerna korsar varandra är mina förväntade år för ekonomiskt oberoende. Om jag återinvesterar mina utdelningar så kan jag fira år 2044. Om jag inte återinvesterar utdelningen så blir firandet framskjutet till år 2052. Graferna talar också sitt tydliga språk när det gäller skillnaden i tillväxt på återinvesterad utdelning och inte återinvesterad utdelning. Ränta-på-ränta effekten är otroligt effektiv på lång sikt.

Många faktorer är dock osäkra
  • Nysparande kan ändras eftersom livssituation förändras
  • Företags utdelningsförmåga kan i vissa fall drastiskt förändras, t.ex. minska eller helt tas bort, så det gäller att försöka ha stabila företag och om det ser illa ut, byt utdelningsaktie.
  • Inflationen kan ta fart och då kan din årsinkomst för ekonomiskt oberoende vara för liten.
  • Har jag räknat rätt i min kalkyl? Största osäkerthetsfaktorn! ;)

 Känner jag mig själv rätt så kommer jag att flytta annat sparande till utdelningsportföljen, bara får att snabbare närma mig ekonomiskt oberoende.

Kalkylen finns här om du vill kopiera den och lägga in egna värden, eller kolla uträkningarna. Diagrammet och åren för ekonomiskt oberoende ändrar sig beroende på invärdena i den grå rutorna, så det är barnsligt roligt att prova olika värden. Inga garantier för att uträkningarna är rätt dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar