torsdag 20 april 2017

Vilka utdelningsaktier ska man köpa?

Det är inte lätt att välja rätt utdelningsaktier. Det finns många faktorer utöver utdelningen som speglar en bra utdelningsaktie. Jag har försökt visualisera de utdelningsaktier jag har under uppsikt i en graf, som innehåller tillväxt, räntetäckningsgrad och utdelning. Jag vill ha med något mått på nuvarande räntekostnader så när räntan väl höjs så ska det inte påverka utdelningsförmågan allt för mycket, så jag har valt att ha med räntetäckningsgraden. Räntetäckningsgraden anger hur mycket av vinsten som går till räntekostnader. Tillväxt är viktigt så att bolaget har möjlighet att höja utdelningen framöver.

När jag matar in dem värdena får jag nedan graf. (Edit: En uppdaterad graf här)

     (klicka för större bild)

Tillväxt finns på Y axeln och direktavkastningen på X axeln. Färgen anger räntetäckningsgrad från förlust till "Bäst". De med röd och gul färg kan få problem om räntan höjs. Storleken på bubblorna är utdelningstillväxt. Räntekänslighet när det gäller Resurs Bank och Nordea är jag osäker på, eftersom dem själva lånar ut pengar. Om räntan höjs så borde de också få in mer pengar.

Dem bästa bolagen enligt grafen finns uppe till höger, de har bra tillväxt tillsammans med bra utdelning till nuvarande pris.

Jag köper Resurs bank till utdelningsportföljen som har en fin tillväxt och bra utdelning, dessutom passar en bank bra in i portföljen med tanke på riskspridning.

Förväntad utdelning nästa år är nu 6 598:-, med målet på minst 7000:-.


2 kommentarer:

  1. Hej Finansnoob!

    Mycket fint inlägg måste jag säga.

    Hoppas det är OK att jag tar med det i veckans rapport på min egna blogg :)

    Tänkte kolla det här med preliminära utdelningar inför 2018. När jag räknar på det tar jag inte hänsyn till utdelningshöjningar och ev. nya aktier jag köper innan x-dagen (x-dagarna). Hur gör du här?

    //www.kronantillmiljonen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KtM

      Vad kul att du gillade inlägget!
      Jag är hedrad att hamna på din veckolista =)

      Utdelningar nästa år blir alltid lite gissningslek. Vissa företag har en tydlig trend i sina utdelningar som blir förutsägbara som t.ex. Investor som har höjt med 1 kr dem senaste 9 åren. Medan andra har en mer ojämn utdelningshistorik bakom sig. Jag brukar försöka titta på hur omsättningen förväntas växa och på företagets utdelningspolicy för att bilda mig en uppfattning om framtida utdelningsförmågor.

      Radera