måndag 3 april 2017

SSM Börsintroduktion



Bostadsutvecklaren SSM kommer till Stockholmsbörsen i veckan. Priset kommer att hamna mellan 54-64 kr per aktie.

Ett pris på 60 kr skulle ge ett börsvärde på 2 346 MSEK och baserat på förra årets resultat på 144,7 MSEK ger det ett P/E på 16. Känns inte jättebilligt jämfört med den andra bostadsutvecklaren jag har i portföljen, Magnolia Bostad, som har en P/E på 14.

Dock har SSM uppvisat en imponerande vinsttillväxt. 170% för 2015 och 50% för 2016.

Bostadsbranschen känns het så jag tecknar mig för aktier i bolaget. Dock vill jag inte ha två bolag med så lika profil som SSM och Magnolia, så en av dem kommer jag att sälja. Jag lär få återkomma med en närmare jämförelse.



2 kommentarer:

  1. Jag tror att det kan vara en klok investering. Om inte annat pga att de veekar bli övertecknade.

    Hoppas du får tilldelning.

    SvaraRadera
  2. Tack. Om jag får några så blir det antagligen minsta möjliga antal.

    SvaraRadera