torsdag 6 april 2017

SSM notering och Nobina rapport



Bostadsutvecklaren SSM började handlas på Stockholmsbörsen idag. Priset sattes till 59 kr/aktie. Fick 100 st. men hade tecknat mig för fler. Så erbjudandet har varit övertecknat, vilket dock inte varit ovanligt för börsintroduktioner senaste året. Köpte dock på mig fler under förmiddagen.
Orderdjupet på säljsidan såg maffig ut i öppningen. Troligen många som hade ”teckna, sälj” strategin klar när dem tecknade. Kursen trycktes först ner till 57 men hämtade sig under dagen.

Såg intervjun med SSM's VD Mattias Roos på Trading Direkt, och tycker han ger ett bra intryck. För att vara så ung har han redan bra med erfarenhet från byggbranschen som t.ex. JM, NCC och Besqab. I samband med noteringen på börsen så gjordes också en nyemission. Pengar dem säkert har planer att sätta sprätt på. Dem fokuserar på åldersgruppen 20-40 år, så lite mindre och billigare bostäder i Stockholm. Vet inte om man kan kalla någon bostad billig i Stockholm idag dock, men hur som helst ska det bli spännande att följa SSM.

Räknade lite på deras utdelningsförmåga och de har som mål att dela ut minst 30% av vinsten för 2017. Baserat på 2016 års resultat och 30% av vinsten skulle det innebära 1,9% i direktavkastning. 50% av vinsten skulle innebära 3,1% direktavkastning om jag räknat rätt.




Avslutningsvis till ett annat utdelande företag. Jag noterar att bussoperatören Nobina, som jag har i min utdelningsportfölj, lämnade rapport idag. Styrelsen föreslog en utdelning på 3,1 kr / aktie för 2016, vilket innebär en direktavkastning på 6,0% på dagens pris på 51,5, vilket inte känns helt tokigt. Jag är sugen att köpa på mig fler. Utdelningen trillar in i juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar