söndag 1 oktober 2017

Månadsrapport September 2017

Stockholmsbörsen tog revansch under september månad och OMXSPI (hela stockholmsbörsen exkl.utdelningar) steg 6,4%. Inklusive utdelningar har nu börsen stigit 12,7% i år. En hyfsad utveckling hitintills får man nog säga.






Spekulativa portföljen (+1,5%)


Min spekulativa portfölj hängde inte med index under september och slutade på +1,5%, mycket tack vare Probi som vinstvarnade och sjönk 30% på en dag. Probi hämtade sig något och slutade på -14% för september. På plussidan sticker Paradox ut efter en köprekommendation av Danske Bank med riktkursen 94 kr (85,25 kr nu). Det som oroar där är en hel del insiderförsäljningar. Sett sen börsintroduktionen i maj 2016 där teckningskursen var 33 kr så har aktien nu stigit 158%. Vad som började med en liten post har nu vuxit rejält. Men så länge Paradox fortsätter växa ser jag ingen anledning att sälja. Troligtvis kommer ett enstaka svagt kvartal eftersom spelbranschen är ojämn med spelsläpp, men det kan istället bli ett köpläge. Glädjande också att Magnolia Bostad letar sig uppåt. Jag tror på en stark rapport i oktober (27e) efter alla de insiderköp som gjorts.


En del försiktiga köp under månaden. Kökstillverkaren Nobia's aktie har sjunkit en del så jag passade på att köpa på mig fler. Samma sak med Mips, som har en jätteintressant egenutvecklad teknologi för att förbättra säkerheten i hjälmar.


Utdelningsportföljen


Det var inga utdelningar under september vilket är lite tråkigt. Målet är att ha utdelningar varje månad under året. Enda transaktionen var ett litet köp av Axfood när de sjönk efter en analys av SEB att Lidl och Coop hotar Axfoods lönsamhet. Men jag känner mig inte orolig, Lidl och Coop är inte precis nya på den svenska marknaden, och jag handlar hellre på Willys än Lidl eller Coop's butiker eftersom Willys erbjuder bättre utbud och kvalitet i förhållande till pris, och jag tror inte jag är ensam.


Med en strategi att ha utdelningsaktier som bas har det blivit en hel del inköp under året. Med en förväntad ökning av utdelningen på 6% nästa år hos mina utdelningsaktier så förväntar jag mig nu en utdelning på c:a 12 000 kr för 2018.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar